آتش نشانی ساوه -اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI


جستجو در سایت



جستجو در وب
جستجوی سايت

09102050323

آتش نشانی - امداد و نجات

آمار سایت:

شروع به فعالیت 23-5-92

دریافت مجوز 17-8-94
logo-samandehi

اولین و تنها سایت آموزش آتش نشانی و مباحث مرتبط در ساوه
و به روز ترین سایت به صورت آپدیت های روزانه و هفتگی در استان
برای دسترسی سریعتر به این پایگاه میتوانید از سه آدرس

www.kaveh125.ir
www.saveh125.ir
www.125saveh.ir

*************

تلگرام09102050323

ارسال نظر از طریق سایت

لیست دارو ها و موارد استفاده

گالری تصاویر سایت

گره ها و طناب ها NEW!

عضويت سريع

شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
رمز عبور:
تايپ مجدد:
 

کلینیک روانشناسی

متخصص روانشناسی -معاونت دانشگاه-استاد دانشگاه

دکتر مریم احسانی

08642225223

ساوه-خیابان انقلاب -ساختمان صدف

آب و هوای آنلاین ساوه

آمار کاربران

اوقات شرعی ساوه

⭕️ انواع آسانسورها :

آسانسورها دارای سه نوع مختلف می باشد كه عبارتند از:  

1ـ آسانسورهای برقی
2ـ آسانسورهای زنجيره ای
3ـ آسانسورهای روغنی يا هيدروليكی


⭕️ آسانسورهاي برقي :
آسانسورهاي برقي از يك كابين و يك وزنه تشكيل شده است كه بوسيلة سيم فولادي به يكديگر متصل مي باشند .
اين سيم فولادي بر روي يك قرقره به نام قرقره كشش كه به الكتروموتور متصل مي باشد قراردارد، بطـوري كه وزنة تعادل و كابين هردو ازناحية قرقره كشش آويزان بوده و در خلاف جهت يكديگر در داخل يك محفظه به نام چاه آسانسور بالا و پايين مي رود .

كابين آسانسور بوسيلة دكمه هاي فشاري كه در خارج و داخل كابين كار گذاشته شده است و همچنين تابلوي فرمان و انتخاب كنندة طبقات، كنترل مي شود .  

 كابين آسانـسور در وسط دو ريل فولادي(T)شكل كه در دو طرف چاه آسانسور قرار گرفته است مي باشد.
اين دو ريل باعث مي شود كه كابين آسانسور فقط در جهت عمودي حركت كرده و مـانع از حركتهـاي افقـي كابين شود.

در اكثر قريب به اتفاق آسانسورهاي برقي جهت كاهش بار موتور از وزنة تعادل استفاده مي شود كه خلاف جهت كابين بصورت عمود بالا و پايين مي رود.
وزنة تعادل از بتن و يا چدن ساخته مي شود.

وزن وزنة تعادل برحسب فرمول زير محاسبه مي شود.

وزن كابين + ظرفيت آسانسور تقسيم بر ٢ = وزنة تعادل

وزنة تعادل همانند كابين آسانسور در وسط دو ريل فولادي T شكل به نام ريل راهنما قرار دارد .

بـر روي كابين آسانسورها سيستم كنترلي به نام ريزيم نصب مي شود كه تعميركار آسانسور با قرار گرفتن بر روي كابين جهت تعمير و نگهداري با تغيير وضعيت يك سوييچ آسانسور را از مدار خارج كرده و در اختيار خود گرفته و بـا فشار دو دكمه كابين را بالا و پايين می برد.

⭕️ موتورهاي آسانسور:

معمولاً در آسانسورها از دو نوع موتور استفاده مي شود:

الف ـ موتورهاي گيربكسي :

در اين نوع موتورها نيروي
محركة انتقالي به قرقره كشش از طريق يك چـرخ دنـدة حلزونـي بـه نـام گيربكس صورت مي گيرد به همين لحاظ به آن موتورگيربكسي مي گويند.

ب ـ موتورهاي بدون گيربكس:

در اين نوع موتورها نيروي محركه بطور مستقيم از موتور به قرقره كشش منتقل ميگردد و فاقد گيـربكس مي باشد، به همين لحاظ به آن موتور بدون گيربكس مي گويند. موتورهاي بدون گيربكس از سرعت بيـشتري برخوردار هستند و به منظور كاهش سرعت و افزايش قدرت از موتورهاي گيربكسي استفاده مي شود.


⭕️ ترمز آسانسور:

در كليه آسانسورها براي توقف كابين از ترمز استفاده مي شود.
اين ترمز بايد به گونه اي باشد كه در زمان قطع برق نيز مانع از حركت كابين شود؛ به همين دليل وجود يك ترمز برقي مكانيكي با عملكرد ايمني در زمان قطع برق براي كليه آسانسورها ضرورت دارد.

زماني كه موتور در حال كاركردن است فنرهاي ترمز جمع شده، در نتيجه لنت هاي ترمز از استوانة ترمز فاصله گرفته و كابين حركت مي كند. زماني كه كابين حركت نمي كند، موتور از حركت ايستاده، جريان برق قطع شده، در نتيجه فنرهاي ترمز باز شده و لنتهاي ترمز به استوانة ترمـز چسبيده و باعث توقف كابين مي گردد.

⭕️ درهای آسانسور:

در محل ورودي آسانسورها بايد در مجموعه در وجود داشته باشد.

الف ـ درهاي اتاقك كه به اتاقك آسانسور متصل مي شوند.

ب ـ درهاي پاگرد كه به ديوارة چاه آسانسور متصل مي شوند. درهاي پاگرد نبايد داراي وسيله اي نظير دستگيره باشد كه يك فرد غيرمجاز قادر به بازكردن آنها باشـد. درهاي پاگرد كليدهاي مخصوصي دارد كه فقط نزد مسئول نگهداري آسانسور است.

مكانيزم درهاي پاگرد بـه نحوي است كه با باز شدن يك در، يك اتصال جريان برق قطع شده و آسانسور از كار مي افتد و با بسته شـدن در پاگرد دوباره جريان برق وصل شده و آسانسور دوباره حركت مي کند

⭕️ تنظيم كننده اضافه سرعت در آسانسور :

براي بازداشتن اتاقك از اضافة سرعت ناشي از بريدن يا كشيده شدن كابل هاي فـولادي يـا يـك نقـص الكتريكي، وجود تنظيم كنندة اضافة سرعت لازم است.

تنظيم كننده معمولاً در اتاق موتورخانه در بـالاي چـاه آسانسور نصب مي شود و به يك قرقره به قطر 30 سانتيمتر مجهز است كه توسط كابل فولادي نگهبان حركت مي كند. يك انتهاي كابل به سيستم ترمز در يك اتاقك و يا بالاي آن كه اصطلاحاً ترمز پاراشوت گفته مي شود متصل است و انتهاي ديگرآن به سمت بالا برمي گردد و پس از گذشتن از چاه آسانسور به دور قرقرة تنظـيم كننـده ميپيچد و سپس به پايين چاه آسانسور امتداد يافته و به دور قرقرة كشش در كف پيچيده و در انتهـا بـه زيـر اتاقك باز مي گردد. همانطور كه اتاقك آسانسور حركت مي كند كابل نگبهان قرقره را به حركت در مي آورد و زماني كه سرعت كابين افزايش مي يابد قرقره تنظيم كنندة سرعت، عكس العمل نـشان داده و ايـن عكـس العمل به كف كابين انتقال يافته و بالشتك هاي كف آسانسور به روي ريـل راهنمـاي كـابين سـاييده شـده و اصطلاحاً پاراشوت انجام مي شود و به اين طريق كابين از حركت باز مـي ايـستد.

در بعـضي از آسانـسورها هنگامي كه تنظيم كنندة عكس العمل نشان مي دهد سيستم برق نيز قطع مي گردد و از آنجا كه سيـستم ترمـز برقي ـ مكانيكي مي باشد با قطع برق، سيستم ترمز بكار افتاده و به اين طريق هم از سقوط كابين جلوگيري مي شود.


⭕️ ضربه گير در آسانسور:

با وجود اينكه در كليه آسانسورها سيستم هاي ايمني متعددي جهت جلوگيري از سقوط كابين نـصب مـي شود باز اين احتمال وجود دارد كه كابين سقوط كند و براي جلوگيري از خسارت به كابين و سرنشينان آن در ته چاه آسانسور بر روي فونداسيون و يا انتهاي ريل راهنماي T شكل، فنرهاي ضربه گير، لاستيك و يا ضـربه گيـر هيدروليكي نصب مي شود كه هرگاه به دلايلي كابين سقوط كرد كابين مستقيماً با زمين برخـورد نكنـد، بلكـه بوسيله اين وسايل از سرعت آن تا حد امكان كاسته شود.

⭕️ سيستم اضافه بار در آسانسور:

جهت جلوگيري از اضافه بار آسانسورها كه منجر به سقوط كابين و خرابي سيستم آسانسور مي شود سنسور و يا وزن سنجي را در كف كابين آسانسور قرار مي دهند و هنگامي كه بار بيش از ظرفيت كابين شود بـصورت اتوماتيك باعث قطع آسانسور شده و آسانسور از حركت باز مي ايستد و تا زماني كه وزن بار يا مسافر بـه حـد مجاز نرسد آسانسور حركت نمي كند.

⭕️ زنجير يا سيم بكسل جبران يا تعليق در آسانسور :
 
در ساختمان هاي مرتفع و بلند، هرگاه كابين در بالاي چاه آسانسور قرار بگيرد طبيعتـاً وزنـه تعـادل در انتهاي چاه قرار مي گيرد و بالعكس هرگاه وزنه تعادل در بالاي چاه آسانسور قرار گيرد كابين در انتهاي چـاه آسانسور قرار مستقر مي شود و در اين هنگام كابين يا وزنه تعادل كه در پايين چاه است، وزن سيم بكسل متصل به آن كه به ارتفاع چاه آسانسور مي باشد به كابين و يا وزنه تعادل كه در قسمت پايين چاه مي باشد اضافه مي شود و اين مقدار بسيار زياد بوده و در اثر مدت زمان طولاني به موتور آسانسور صدمه وارد مي سـازد؛

بـراي جبران اين اضافه بار اضافي كه گاهي به وزنه تعادل و گاهي به كابين تحميل مي شـود لازم اسـت از انتهـاي كابين، سيم بكسل هم قطر و اندازه سيم بكسل كشش آسانسور وصل و سر ديگر آن به وزنه تعادل متصل شود كه اين نقيصه در هنگام حركت آسانسور جبران مي گردد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 157 ]

۱) حداکثر در ارتفاع۱/۵ متری (قسمت بالای آن) از سطح زمین نصب گردد .
چنانچه وزن خاموش کننده بیشتر از ۱۸ کیلوگرم باشد حداکثر در ارتفاع ۱ متری سطح زمین نصب گردد .

۲) در نزدیکی ورودی و خروجی‌ها قرار گیرد .

۳) مسیر جهت دسترسی، کوتاه و خالی از وسایل دست و پاگیر و مزاحم باشد .

 ۴) در مکانی نصب گردد که امکان صدمات فیزیکی به آن را به حداقل برساند .

۵) سیلندر در فضای باز و در مقابل تابش مستقیم نور خورشید یا برف و باران قرار نگیرد .

۶) باید دقت داشت که خاموش کننده در فاصله ای دورتر از مواد مخاطره آمیز نصب شود .

۷) وقتی که خاموش کننده بر روی دیوار نصب می‌شود باید از بستهای مخصوص استفاده شود .

۸) توزیع یکنواخت صورت پذیرد .

۹ ) در تصرفات اداری و مسکونی به ازای هر دو واحد یک خاموش کننده نصب و حداکثر فاصله پیمایش بیشتر از ۲۳متر نباشد.

۱۰)در فضاهای بزرگ و تصرفات اداری باید از علائم راهنمای مناسب (نورتاب) نشان دهنده مکان خاموش کننده استفاده شود.

۱۱ ) در صورتیکه خاموش کننده داخل جعبه
آتشنشانی قرار دارد باید از قفل آسان بازشو استفاده و روی آن تابلوی مناسب نصب شود .

 ۱۲) دستوالعمل استفاده از خاموش کننده، باید روی آن نصب و بوضوح قابل دیدن باشد.

۱۳) خاموش کننده مورد استفاده باید دارای نشان استاندارد یا تآییده معتبر بین الملی داشته باشد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 180 ]

جنس و چگونگی ساخت لباس نسوز؛

 یکی از موادی که در تهیه لباس نسوز به کار می رود آزبست (پنبه نسوزASBEST) می باشد که مقاومت زیادی در برابر آتش دارد.

 آزبست ترکیبی از سیلیکات های معدنی مانند سیلیکات منگنز و سیلیکات آهن با ترکیبات پیچیده الیافی و کریستالی می باشد.

لایه بیرونی و پوشش روی لباس نسوز از جنس کولار آلومینیومی است و این خاصیت آئینه بودن آن پرتوها و تشعشعات حرارتی را منعکس و حرارت را جذب نمی نماید.

خصوصیات فرد استفاده کننده از لباس نسوز

1. آتش نشان حرفه ای باشد.

2. از نظر روحی ، روانی و جسمی سالم باشد.

3. لباس زیر شخص استفاده کننده پلاستیکی نباشد و از جنس عایق مانند نخ باشد.

4. در صورت بروز هرگونه ناراحتی ناشی از حرارت، سریعاً محل را ترک نماید.

5. حتی المقدور از لباس نسوز در فضای باز استفاده شود.

6. به تعداد نفراتی که در عملیات لباس نسوز پوشیده اند، به همان تعداد نفرات دیگر لباس پوشیده و در خارج از محیط سوزی آماده باشند.

7. چنانچه لباس نسوز در عملیات پاره شد باید سریعاً محل را آتشترک و لباس را تعویض کرد.

لباسهای نسوز از نظر شکل به 2 شکل دو تکه و یک تکه وجود دارند که بلوز بعضی از مدلهای آنها دارای محلی برای بستن دستگاه تنفسی هوای فشرده می باشند.

لباس های نسوزی که در آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد، معمولاً شامل بلوز، شلوار ، دستکش، چکمه و کلاه با نقاب شیشه ای ضخیم می باشد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 187 ]

ایمنی نردبان:


1- حداکثر فاصله عمودی نردبان 9 متر است.

2- انتهای نردبان از سطح کار باید 1 متر بالاتر باشد.

3- نردبان از پایین و بالا کاملاً بسته و محکم شده باشد تا سر نخورد.

4- زاویه مناسب برای نردبان 75 درجه می باشد.

5- نردبانهای بلند باید در قسمت وسط توسط مهار محکم شوند.(نردبان تاب نیاورد)

۶- نردبان آلومینیومی ونردبان چوبی بایستی سالم باشند.

نکات ايمني در استفاده از نردبان:

پلكان/بالابر : درصورت امكان براي دسترسي به سطوح بالاتر (سقف) بهتر است از پلكان يا بالابر ها استفاده گردد.

نردبان: در صورتي كه پلكان وجود نداشته باشد يا به هر دليلي لازم باشد براي دسترسي به سطح از نردبان استفاده نمود، ضروري است نكات ذيل را در استفاده از نردبان هاي بلند و سنگين رعايت نمود :

نردبان ها بايد در شرايط مناسبي باشند. هر روز قبل از استفاده اجزاي نردبان را چک کنيد.

نردبان بايد به ديوار بسته شده و محكم باشد. تا بدين ترتيب استفاده از نردبان ايمن باشد.

زميني که نردبان روي آن قرار گرفته است استحكام كافي داشته و هموار باشد.

حداکثر شيب زمين ۱۶ درجه باشد (پايه هاي نردبان را با وسيله مناسب تراز کنيد)

شيب نردبان حداقل ۳ به ۱ بوده و حداكثر از شيب ۴ به ۱ تجاوز ننمايد.

بالاي نردبان بايد حداقل ۹۰ سانتي متر بالاتر از سقف قرارگيرد.

حداكثر طول نردبان ۲۰ متر مي باشد و نبايد از آن تجاوز نمايد.

نردبان نبايد در مجاورت برف، آشغال، خاكروبه، يخ و ساير مواد لغزنده قرار گيرد.

کف پايه هاي نردبان تميز بوده و ليز نباشد.

نردبانهاي عمودي بايد مجهز به قفسه يا تجهيزات بالارونده باشند و در فواصل كمتر از ۹ متر داراي سكو باشند.

فرد نبايد هنگام بالارفتن يا پايين آمدن از نردبان تجهيزات يا موادي را به همراه خود حمل نمايد.

همواره ۳ نقطه از بدن شما بايد با نردبان تماس داشته باشد (۲ پا و يك دست يا دو دست و يك پا)

مشخصات چوبها

1- گره های روی چوب در مجموع نباید بیشتر از 150 میلیمتر باشند.

2- پهنای گره ها در یک طرف نباید از 75 میلیمتر تجاوز نماید.

3- فاصله بین گروهی از گره ها،150 میلیمتر می باشد.

4- تخته چوب های استاندارد دارای 5/22 میلیمتر پهنا و 38 میلیمتر ضخامت هستند.

5- گره های لبه داربست نباید از 50 میلیمتر تجاوز نمایند.

6- تخته هایی که شکستگی و شکاف دارند نباید مورد استفاده قرار گیرند.

7- بریدگی، سوختگی، آلودگی به روغن وگازوییل ومیخ نباید در تخته باشد.

8- تخته ها نباید رنگ شوند.

9- تخته ها باید به صورت مربع مستطیل بریده شوند وسر آنها با تسمه فلزی بسته شده باشد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 151 ]

 فلر گازی (gas flare) که به آن فلر استک یا برج فلر (flare stack) نیز می‌گویند یک وسیله سوزاندن گاز می‌باشد که در کارخانجات صنعتی مانند پالایشگاه نفت (petroleum refineries)،

کارخانجات شیمیایی (chemical plants)، کارخانجات فرآوری گاز طبیعی و نیز سایت‌های تولید نفت و گاز دارای چاه نفت (oil well)،

چاه گاز (gas well)، اسکله‌های نفت و گاز فراساحلی (offshore oil and gas rigs) و مکان‌های دفن زباله به کار می‌رود.

  در پلانت‌های صنعتی، فلر استک در درجه اول برای سوزاندن گازهای قابل اشتعال آزاد شده توسط شیرهای اطمینان (pressure relief valves) در زمان افزایش فشار ناخواسته در تجهیزات پلانت استفاده می‌شود. در طول راه‌اندازی یا خاموشی تمام یا بخشی از پلانت، فلر استک‌ها برای احتراق برنامه‌ریزی شده گاز در دوره‌های نسبتا کوتاه استفاده می‎شوند.

  مقدار زیادی از گاز فلر در بسیاری از سایت‌های تولید نفت و گاز، هیچ ربطی به محافظت در برابر خطرات ناشی از افزایش فشار تجهیزات پلانت‌های صنعتی ندارد. زمانی که نفت خام از چاه‌های نفت خشکی و فراساحلی استخراج می‌شود، گاز طبیعی خام همراه با نفت نیز استخراج می‌شود. در مناطقی از جهان که فاقد خطوط لوله (pipelines) و دیگر زیرساخت‌های حمل گاز هستند، معمولا مقادیر زیادی از این گاز همراه (associated gas) به عنوان گازهای زاید یا غیر قابل استفاده فلر می‌شوند. سوزاندن گاز همراه ممکن است در بالای برج عمودی فلر رخ دهد و یا در یک فلر در سطح زمین در یک گودال زمینی انجام شود.

  هر زمان که تجهیزات پلانت‌های صنعتی دارای فشار بیش از حد شوند، شیرهای اطمینان فشار به عنوان دستگاه‌های ایمنی لازم موجود بر روی تجهیزات به طور خودکار گاز و گاهی مایعات آزاد می‌کنند. این شیرهای اطمینان توسط کدها و استانداردهای طراحی صنعتی و همچنین توسط قانون مورد نیاز هستند.

  گازها و مایعات آزاد شده از طریق سیستم‌های پایپینگ (piping) بزرگی به نام هدرهای فلر (flare headers) به یک فلر عمودی بلند هدایت می‌شوند. گازهای آزاد شده در زمان خروج از استک فلر می‌سوزند. اندازه و روشنایی شعله ایجاد شده بستگی دبی مواد قابل اشتعال و ارزش حرارتی آن‌ها دارد.

  بیش‌تر فلرهای پلانت‌های صنعتی دارای جداکننده بخار مایع (vapor-liquid separator) که به آن ناک‌آوت درام (knockout drum) نیز می‌گویند در بالا دست فلر هستند تا مقادیر بزرگ مایع را که ممکن است همراه گازها باشند حذف کنند.

  اغلب بخار به شعله تزریق می‌شود تا تشکیل دود سیاه را کاهش دهد. به منظور حفظ کارایی سیستم فلر، همانند یک شعله پیلوت، مقدار کمی گاز به طور مداوم سوخته می‌شود، به طوری که سیستم همیشه آماده به انجام وظیفه اصلی خود یعنی سیستم ایمنی فشار بیش از حد می‌باشد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 4963 ]

گاز نیتروژن یکی از پرکاربردترین گازها در صنایع است و برای پاک سازی و خنثی سازی خطوط لوله گاز و هیدروکربن ها, جلوگیری از به وجود امدن ترکیبات انفجاری (مخلوط انفجاری), کاهش دمای فرایند و … کاربرد دارد. گاز نیتروژن گاز خفه کننده ساده است و با جایگزینی با گاز اکسیژن و کاهش غلظت اکسیژن باعث خفگی و مرگ می شود. گاز نیتروژن یک گاز دو اتمی بی اثر, بی رنگ, بی بو و بی مزه است.

نکاتی که در استفاده و مواجهه با این گاز باید مد نظر داشت به شرح زیر است:

1- گاز نیتروژن به «قاتل خاموش» مشهور است.

2- برای انجام کار در فضای که گاز نیتروژن وجود دارد حتما از واحد ایمنی؛ پرمیت (مجوز) بگیرید.

3- تمام مناطقی که احتمال گاز نیتروژن در آن وجود دارد باید دارای علایم هشدار دهنده مانند «خطر گاز نیتروژن» یا علایم مشابه باشد.

4- لوله ظروف و دستگاه هایی که با گاز نیتروژن پر شده اند, باید علامت گذاری شوند و ابعاد این حروف و علایم مطابق با استاندارد باشد.

5- برای کار در مکان هایی که گاز نیتروژن وجود دارد حتما از دستکش ایمنی, حفاظ صورت و کفش ایمنی و لباس کار مخصوص استفاده کنید.

6- در صورت مواجهه با گاز نیتروژن فورا مصدوم را به هوای آزاد ببرید و به تیم پزشکی اطلاع دهید.

7- سوختگی ناشی از گاز و مایع نیتروژن بسیار دردناک و شدید بوده و آسیب های ناگواری را به وجود می اورد که به نام «سوختگی سرد» مشهور است.

8- هرگز لوله های حاوی گاز نیتروژن دست نزنید که دست شما به آن می چسپد و اگر بخواهید دست خود را از آن جدا کنید پوست و گوشت شما کنده خواهد شد.

9- تمام افرادی که با گاز نیتروژن کار می کنند باید اموزش های لازم را گذرانده و با خطرات این گاز کاملا آشنا باشند.

10-یک لیتر نیتروژن مایع در دمایی 21 درجه سانتیگراد و فشار یک اتمسفر می تواند 695 لیتر گاز نیتروژن آزاد کند که بسیار خطرناک است.

11- تنفس بخارات نیتروژن می تواند باعث آسیب دیدگی مجاری و راه های هوایی سیستم فوقانی تنس شود.

12- نیتروژن در انسان باعث سرمازدگی, یخ زدگی پوست و آسیب به چشم می شود.

13- در صورت تماس نیتروژن با پوست هرگز موضع آسیب دیده را مالش و ماساژ نداده و گرم نکنید, فورا به پزشک مراجعه کنید.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 2238 ]