آتش نشانی ساوه -اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI


جستجو در سایت



جستجو در وب
جستجوی سايت

09102050323

آتش نشانی - امداد و نجات

تاریخ شروع به فعالیت سایت

23 مرداد 92
logo-samandehi

اولین و تنها سایت آموزش آتش نشانی و مباحث مرتبط در ساوه
و به روز ترین سایت به صورت آپدیت های روزانه و هفتگی در استان
برای دسترسی سریعتر به این پایگاه میتوانید از سه آدرس

www.kaveh125.ir
www.saveh125.ir
www.125saveh.ir

*************

تلگرام09102050323

ارسال نظر از طریق سایت

لیست دارو ها و موارد استفاده

گالری تصاویر سایت

گره ها و طناب ها NEW!

عضويت سريع

شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
رمز عبور:
تايپ مجدد:
 

کلینیک روانشناسی

متخصص روانشناسی -معاونت دانشگاه-استاد دانشگاه

دکتر مریم احسانی

08642225223

ساوه-خیابان انقلاب -ساختمان صدف

آب و هوای آنلاین ساوه

آمار کاربران

اوقات شرعی ساوه


🔥یکی از علل عمده مرگ اتش نشانان ،تصادفات رانندگی وسایل نقلیه آنان،در حین ماموریت می باشد.

🔥یک تیم اتش نشانی باید حداقل دو عضو داشته باشد.

🔥اتش نشانان باید در منطقه توان بخشی استراحت کنند و اب از دست رفته بدن خود را تامین کنند.

🔥در اوایل ICS ها برای هماهنگی در عملیات اطفاء حریق وسیع،خصوصا در بیابان ها مورد استفاده واقع می شد.

🔥سیتم مدیریت IMS می تواند در اداره حوادث اضطراری ،که چندین گروه کاری در آن ،شرکت دارند ماثر باشند.

🔥مسئول روابط عمومی،مسئول ارائه اطلاعات لازم به رسانه های ارتباط جمعی می باشد.

🔥 فرمانده جدید عملیات، قبل از قبول کردن مسئولیت عملیات و هدایت آن، باید گزارش کامل فعالیت های صورت گرفته را دریافت کند.

🔥محل های با احتمال خطر پایین شامل دفاتر کار ،مسجدها و کلاس های درس می باشند.

🔥 آشپزخانه ها،مغازه های کارگاه های چوبی و کارگاه های تعمیر اتومبیل در زمره محل های با خطر بالا ،قرار دارند.

🔥پارکینگ های اتومبیل ،سالن های انتظار هتلها و نمایشگاه های اتومبیل ،در زمره محل های با احتمال خطر معمولی ، طبقه بندی می شوند.

🔥در یک سیستم گاز رسانی شهری ، معمولا یک علم و یک رگلاتور در خارج ساختمان برای کم کردن فشار گاز،و یک کنتور گاز در داخل ساختمان،با یک شیر قطع و وصل وجود دارد.

🔥 برای استفاده از یک الگوی جستجو در جهت عقربه های ساعت ،هنگام ورود به محل ،از سمت چپ خود در امتداد دیوار حرکت کنید تا به در ورودی برسید.در گوشه دیوارها به راست بچرخید.

🔥در ساختمانهای بزرگ ،درب ها باید بعد از جستجوی اتاق ها علامت گذاری شوند.

🔥دستگاه تصویر برداری حرارتی جهت شناسایی ،افراد بیهوش از پشت دیوار و همچنین شناسایی اتش های پنهان کار برد دارد.

🔥یک نردبان هوایی محکمتر و ایمن تر از نردبان زمینی است.

🔥حالت قارچی ،زمانی رخ می دهد که ،حرکت دود و گازهای داغ در زمان بالا رفتن به یک مانع افقی نظیر سقف برخورد کنند،در این موقع مانند قارچ یا فواره ،به طرفین و پایین ،حرکت می کنند.

🔥رنگ،موقعیت و حجم دود میتواند،علائمی با ارزشی برای ارزیابی حریق باشد.

🔥برای شکستن پنجره ای در طبقات بالاتر باید اتش نشانان نردبان خود را در کنار پنجره قرار دهند و برای ضربه زدن بالاتر از پنجره مستقر گردانند

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 251 ]

🔥اتش نشانان طبق استاندارد باید لباس اتش نشانی را در یک دقیقه بپوشند،بخاطر داشته باشید که هر قسمت باید در جای خودش قرار گیرد تا بیشترین محافظت را ایجاد کند.

🔥لباس  عملیاتی اتش نشانی همیشه باید تمیز نگهداری شود، تا بیشترین محافظت را به عمل آورد،فراموش نکنید لباس کثیف نشانه بی توجهی است نه تجربه.

🔥لباس عملیاتی را درون خودروی اتش نشانی در حال حرکت به سمت محل حادثه به تن نکنید،لباس را پیش از سوار شدن و یا پس از رسیدن در صحنه به تن کنید.

🔥بعد از عملیات در مکان توانبخشی تا جایی که می توانید از تجهیزات حفاظت فردی خود کم کنید،این کار به شما کمک می کند که سریعا خنک شوید.

🔥پیش از استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در محل اتش سوزی از خشک بودن آن مطمئن شوید .
در صورتی که لباس خیس باشد آبی که در استر جمع شده یا خیس بودن لباس ،تبدیل به بخار داغی میشود که می تواند منجر به بروز سوختگی شود.

🔥محیط های دود آلود و فضاهای کم اکسیژن،همیشه خطرناک و مرگبار هستند.پس همیشه از دستگاه تنفسی استفاده کنید.

🔥بهترین روش تنفس بصورت کنترل شده در زمان استفاده از دستگاه تنفسی بصورت دم از طریق بینی و بازدم از طریق دهان.
این کار به زمان استفاده از دستگاه می افزاید.

🔥 پوشیدن لباس حفاظت فردی به ترتیب؛
چکمه و شلوار
اورکت
کلاه و یقه اورکت
دستکش

🔥در آوردن لباس حفاظت فردی به ترتیب:
دستکش
باز کردن یقه اور
کلاه
اورکت
شلوار و چکمه

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 202 ]

استراتژی‌های تهویه دود

 

تهویه در عملیات اطفای حریق یك روش اصولی و برنامه‌ریزی شده به منظور هدایت دود، گرما و گازهای حریق به بیرون از ساختمان می‌باشد. فرد آتش‌نشان باید با توجه به اهداف مورد نظر اقدام به عملیات دودبری در حریق نماید. اگر بدون دلیل پنجره‌ها، درها و دریچه‌های سقف در ساختمان آتش‌گرفته، باز شوند ممكن است نه تنها كمكی به عملیات اطفای حریق نكند بلكه آتش‌سوزی وسیع‌تر گردد. هدف از دودبری1 موارد ذیل می‌باشد:

  • نجات جان انسان‌ها
  • كمك به پیشروی شلنگ آتش‌نشانی
  • جلوگیری از وقوع انفجار و كاهش اثرات آن
  • محدود ساختن گسترش حریق.

 

دودبری برای نجات انسان‌ها

هنگامی كه حریق در طبقه پایین ساختمان چند طبقه رخ می‌دهد گاهی آتش‌نشان‌ها از طریق راهروهای داخلی با آن مقابله می‌كنند. با پیشروی شلنگ آتش‌نشانی در داخل ساختمان گازهای گرم و دود حاصله از طریق پله‌ها در طبقه فوقانی ساختمان جمع می‌شوند و جان افراد را در معرض خطر قرار می‌دهند. عمل تهویه از طریق دودبر واقع در طبقه فوقانی ساختمان سبب می‌شود كه از انباشتگی دود كشنده كه ناشی از حریق در طبقات پایین است، جلوگیری شود.

 

دودبری برای خاموش كردن حریق

دودبری كانون حریق برای افزایش قابلیت دید افراد آتش‌نشان لازم است؛ همچنین برای اینكه بتوانند با شلنگ آتش‌نشانی به محل حریق نزدیك شوند و آب را در مركز حریق هدایت كنند. دید كم كه در اثر تراكم زیاد دود ایجاد می‌شود و همچنین گرمای بسیار زیاد حریق مانعی برای نزدیك شدن آتش‌نشانان و اطفای حریق می‌باشد. باز كردن درها و پنجره‌ها در طرف مقابل محل حریق این اجازه را به آتش‌نشانان می‌دهد كه سریعا به كانون آتش‌نزدیك شوند و آن را خاموش كنند. عملیات دودبری باید همراه با پیشروی شلنگ آتش‌نشانی و با برنامه زمانی مشخص صورت گیرد. اگر دودبری قبل از آنكه تیم پیشروی آماده باشند صورت گیرد، ممكن است حریق گسترش یابد و افراد آتش‌نشان كه در جستجوی ساكنین هستند در اثر شعله حریق و گرما دچار سوختگی شوند.

 

دودبری برای جلوگیری از انفجار

دودبری می‌تواند از انفجار دود جلوگیری كند یا اثر موج فشار حاصل از انفجارهای دیگر را كاهش دهد. انفجار دود، گاز و همچنین انفجار ابر بخار منبسط شده مایع جوشان2 (حاصل از قوطی‌های اسپری رنگ، سیلندرهای پروپان و بسیاری دیگر از قوطی‌های اسپری) معمولا در حریق‌های مراكز خرید و فروشگاه‌های بزرگ رخ می‌دهند. در اثر انفجار گاهی اوقات شیشه پنجره و چارچوب آن به طرف صورت آتش‌نشانان پرتاب می‌شود. هدف از دودبری، آزاد شدن گازهای انفجار قبل از انباشته شدن آنها و همچنین هدایت موج انفجار در جهت‌های ایمن می‌باشد. در این رابطه باز شدن به موقع پنجره‌ها یا دودبرهای واقع در سقف توسط آتش‌نشانان در هنگام حریق مراكز خرید و فروشگاه‌های بزرگ بسیار موثر است. اگر در یك فروشگاه آتش گرفته، اولین دریچه باز، پنجره یا دودبر سقف باشد و یك انفجار رخ دهد، گازهای منبسط شده و موج انفجار به طرف بالا و به سمت آن هدایت می‌شوند، بدون آنكه طرف درب ورودی یعنی جایی كه آتش‌نشانان مشغول خاموش كردن حریق هستند دچار تهدید شود. تهویه دود در قسمت عقب این‌گونه فروشگاه‌ها هنگامی كه حریق در قسمت جلوی فروشگاه رخ داده معمولا موثر نمی‌باشد. زیرا دیوارها و مواد موجود در فروشگاه اغلب قسمت‌های جلو و عقب فروشگاه را جدا می‌سازند. در این‌گونه موارد اگر دودبری از طریق سقف امكان‌پذیر نباشد، پنجره‌ها و درب‌های قسمت جلوی فروشگاه باید باز شوند. آتش‌نشانان باید در محلی ایمن در كنار پنجره‌های بزرگ قرار گیرند. پس از اینكه تهویه از جلو و از طریق پنجره‌های جلو صورت گرفت و گازهای گرم خارج شدند ممكن است اشتعال یا انفجار صورت گیرد. لذا شلنگ باید به‌سرعت به سمت داخل فروشگاه هدایت شود. وقتی كه آتش‌نشانان به داخل فروشگاهی پیشروی می‌كنند كه دودبری در سقف و عقب فروشگاه موثر نیست، باید به خاطر داشته باشند كه درحال وارد شدن به یك بشكه تفنگ‌های پرشده هستند. بدیهی است اگر انفجاری رخ دهد آنها تحت تاثیر كامل شعله و موج انفجار قرار می‌گیرند.

 

دودبری برای كنترل گسترش حریق

یكی از جدی‌ترین مسایل مربوط به گسترش آتش، فضای پنهان بام است. این ناحیه كه در زیر بام و بالای سقف محل است ممكن است به صورت افقی در بین چندین فروشگاه و یا چندین خانه در یك ردیف امتداد یابد. اگر حریق از طریق سقف بالای سر ساكنین و یا به صورت عمدی از بالای بام (مثلا با سوراخ كردن بام و ریختن مایع قابل اشتعال) به این ناحیه وارد شود، امكان گسترش سریع آن وجود دارد. به طوری كه حریق و دود حاصل از آن به طور افقی به دورترین نقطه در فضای پنهان گسترش می‌یابد. به منظور كنترل گسترش حریق و دود در داخل این فضا باید روزنه‌ای برای تهویه در روی بام درست در بالای‌سر محل اصلی حریق و یا نزدیك به آن (تا آنجایی كه ایمنی افراد در معرض خطر نباشد) ایجاد شود. هنگامی كه این كار توسط آتش‌نشانان صورت می‌گیرد یك جریان گرمایی به طرف بالا ایجاد می‌شود و باعث می‌شود كه شعله و دود موجود در این فضا به بیرون كشیده شود. بدین صورت جریان قارچی حریق و دود برعكس می‌شود؛ یعنی به جای گسترش افقی، از طریق روزنه تهویه از فضای پنهان بام خارج می‌گردد. این تهویه به آتش‌نشانان اجازه داده كه وارد فروشگاه شوند و حریق را خاموش كنند.

 

نتیجه‌گیری

1- آتش‌نشانان باید در رابطه با چگونگی عملیات دودبری از آموزش‌های كافی و مناسب برخوردار شوند.

2- آتش‌نشانان باید آگاه شوند كه چرا؟ چه موقع؟ و كجا؟ باید عملیات تهویه در ساختمان آتش گرفته را انجام دهند.

3- سرپرست آتش‌نشان‌ها لازم است كه به هنگام حریق بر عملیات دودبری نظارت كافی داشته باشد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 2627 ]

ارزیابی ریسك حریق

محمود بشیری نسب، دانشگاه علامه طباطبایی

به نقل از پایگاه پیام ایمنی

چكیده

به منظور حصول اطمینان از ایمن بودن شرایط، پایش مستمر محیط کار جهت شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات و ارزیابی و مدیریت ریسک این خطرات ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

حریق به عنوان یكی از خطرات عمده در محیط های كاری، از اهمیت خاصی در این تجزیه و تحلیل ها برخوردار است؛ از این رو علاوه بر استفاده از روش های عمومی، تکنیک های خاصی به منظور شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات و ارزیابی و مدیریت ریسک های حریق ابداع شده است. این تکنیک ها و روش ها که به طور معمول در قالب طرح های «ارزیابی ریسك حریق» به کار می روند، گستره وسیعی از بازدیدهای دوره ای با استفاده از چک لیست تا شبیه سازی توسط نرم افزارهای مهندسی حریق را در بر می‌گیرند.  

با توجه به ماهیت فعالیت ها و تنوع مواد و کالاها، بهره گیری از روش های مناسب برای ارزیابی ریسك حریق های احتمالی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

  در این مقاله ضمن مرور اجمالی مفاهیم فرایند ارزیابی ریسك حریق، روش پیشنهادی ASTM1 جهت استفاده از سناریو در ارزیابی ریسك حریق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سناریوی حریق شرح مفصلی از شرایط مرتبط با شروع یا گسترش یك حریق است که شامل یك یا چند مرحله قبل از شروع احتراق تا رسیدن به اشتعال كامل می‌باشد. به این ترتیب با استفاده از ساختار سناریو می توان اقدامات کنترلی و پیشگیرانه را در هر کدام از مراحل شروع تا گسترش حریق لحاظ نمود.

 

1- مقدمه

همه ساله خسارت های مالی، جانی و زیست محیطی فراوانی در اثر وقوع حریق بر سازمان های مختلف تحمیل می‌گردد. پیشرفت علم و تكنولوژی، تغییر در فرآیند ها و روش های تولید، استفاده روز افزون از مواد شیمیایی گوناگون و به طور خلاصه تغییرات عمده در سبك زندگی و کار، تدابیر جدی‌تر و اثر بخش‌تر را به منظور آمادگی و مقابله با حریق و اثرات ناشی از آن می‌طلبد. برخورداری از تجهیزات پیشرفته ایمنی و آ‎تش نشانی به تنهایی جوابگوی نیازها نیست و بهره گیری از یك برنامه جامع جهت شناسایی پتانسیل‌های حریق و ارایه راهكارهایی به منظور مواجهه با حوادث مربوط به آن ضرورتی انكارناپذیر است.

ارزیابی ریسك حریق با شناسایی خطرات و ارزیابی ریسك های مرتبط با آنها در نهایت به تدوین برنامه‌ای جهت پیشگیری از وقوع حریق و نیز مقابله با حریق های احتمالی جهت كاهش اثرات آنها می‌پردازد.

امروزه روش های مختلفی به منظور ارزیابی ریسك حریق به كار برده می‌شود. این روش ها دربردارنده دامنه وسیعی از روش های كاملا كیفی تا تكنیك های كمی می‌باشند كه اساس آنها بهره‌گیری از روابط ریاضی می‌باشد. در روش های بینابینی، از سیستم های شاخص‌دهی و امتیازدهی استفاده شده و ارزیابی به صورت نیمه‌كمی انجام می‌گیرد.

استفاده از ساختار سناریو روشی است که برای ارزیابی ریسك حریق در ASTM مورد تاكید قرارگرفته است.

 

2- مفاهیم اولیه

خطر: به شرایطی اطلاق می‌شود كه دارای پتانسیل آسیب و صدمه به افراد، خسارت به دارایی ها و از بین بردن مواد یا كاهش كارایی در اجرای یك عمل از پیش تعیین شده باشد.

شدت خطر2: عبارتست از یك توصیف طبقه‌بندی شده از سطـــح خطرات براسـاس پتانسیل واقعی یا مشاهده شده آنها درایجاد جراحت، صدمه و یا آسیب.

 

احتمال خطر: عبارتست از امكان‌ بروز شرایط خاص در یك وضعیت معین.

 

حادثه: واقعه‌ای برنامه‌ریزی نشده و گاهی صدمه آفرین یا خسارت رسان كه انجام، پیشرفت یا ادامه طبیعی فعالیت ها را مختل می‌كند و همواره در اثر اعمال یا شرایط ناایمن و یا تركیبی از آنها به وقوع می‌پیوندد.

 

ریسك: عبارتست از امكان وقوع حادثه بر حسب احتمال وقوع و شدت آن

 

ایمنی: میزان یا درجه فرار از خطر.

 

3- فرایند ارزیابی ریسك حریق

ارزیابی ریسك حریق فرایندی سیستماتیك جهت شناسایی و ارزیابی خطرات حریق (با توجه به احتمال وقوع و پیامدهای احتمالی) و تعیین اولویت های عملیاتی به منظور پیشگیری از وقوع حریق و مواجهه با حوادث ناشی از آن است.

فرایند ارزیابی ریسك حریق را می‌توان در 5 مرحله اصلی خلاصه كرد.

ادامه مطلب را مطالعه نمایید...

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 2859 ]
این خودروی آتش نشانی ترکیبی از شاسی یک تانک قدیمی روسی و دو دستگاه موتور جنگنده میگ 21 است که از نیروی موتور جت برای پاشیدن آب استفاده می شود. این خودروی جالب آتش نشان توسط مجارستانی ها ساخته شده و در جریان آتش سوزی چاه های نفت کویت در سال 1991 میلادی نیز با موفقیت استفاده شد
با ارسال نظر در ادامه فعالیت سایت کمک کنید
نویسنده : mehrdad
بازدید [ 2122 ]

بررسی عوامل زیان آور محیط کار در آتش نشانی

داود براتی/پیام ایمنی

 

1- مقدمه

سازمان‌های آتش‌نشانی با هدف نجات جان و مال انسان‌ها تشکیل شده‌اند و به منظور کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث انسان ساخت و بلایای طبیعی اهتمام می‌ورزند. آتش‌نشانان افرادی هستند که آموزش‌های لازم در خصوص انواع روش‌های اطفای حریق، نجات و امداد در حوادث مختلف را فرا گرفته و قادرند در بحرانی‏ترین شرایط محیطی سخت و زیان آور، با استفاده از دانش فنی و تخصصی، مهارت‌ها و توانایی‌هایشان و با بکارگیری ماشین آلات و تجهیزات امداد و نجات به یاری حادثه دیدگان بشتابند و ایمنی را به جامعه ارمغان بخشند. براساس نتایج آمارهای حریق و حوادث سازمان آتش نشانی تهران، تعداد مصدومین و فوت شدگان ماموران آتش‌نشانی و میزان انفجارات در حوادث مختلف که جان و سلامت آتش‌نشانان را تهدید می‌کند بسیار نگران کننده است و جای تشویش دارد. از سوی دیگر عوارض و مخاطرات شغلی در این حرفه نیز با بروز و تشدید انواع بیماری‌های جسمانی، روحی و روانی جلوه می‌نماید. لذا متولیان بهداشت حرفه‌ای در جهت كنترل عوامل زیان‌آور آتش‌نشانی با بهره‌گیری از تجارب حاصله تلاش می‌نمایند.

 

2- نگاهی اجمالی به شرح وظایف آتش‌نشانان

برخی از وظایف مهم آتش‌نشانان به شرح ذیل می‌باشد:

- شرکت در حوادثی که جان انسان در خطر باشد (در تمام ساعات شبانه روز).

- عملیات امداد و نجات در حوادثی که جان حیوانی در خطر باشد.

- شرکت فعال در حوادث طبیعی به منظور یاری رساندن به هموطنان.

- اداره کردن و مهار آتش‌سوزی‌ها در صنایع و اماکن مختلف.

- بررسی علل حریق و حوادث در شرایط محیطی متفاوت.

 

 

3- مخاطرات شغلی آتش‌نشانان

آتش‌نشانان بر اساس شغل ویژه خود بطور 24 ساعته در معرض بسیاری از استرس‌های روحی و روانی و صدمات فیزیکی، شیمیایی و ... قرار می‌گیرند.

با توجه به مطالعات و بررسی‌ها، آتش‌نشانان در هر ماموریت می‌توانند در معرض عوامل زیان‌آور مختلفی قرار گیرند كه سلامتی آنها را تهدید می‌نماید. این عوامل و آثار ناشی از آنها در زیر تشریح می‌گردد.

 

  • صدای زنگ حریق و حادثه

عوارض فیزیولوژیکی که در اثر شوک ناشی از خارج شدن از یک وضعیت سکون و یا خواب نسبتا آرام با شنیدن صدای زنگ حریق و حادثه (با قدرت حداقل 85 دسی‌بل) در لحظات پیش بینی نشده ایجاد می‌گردد و همچنین پاسخ فوری و بیدرنگ به نجات و امداد شهروندان به‌ویژه در هنگام شب، بحدی شدت دارد که مقدار قابل توجهی هورمون آدرنالین بطور ناگهانی در آتش‌نشانان آزاد می‌گردد. این امر می‌تواند تغییراتی در ضربان قلب، فشار خون و متابولیسم بدن آتش‌نشانان بوجود آورد.

 

  • استرس رانندگی و ترافیک

پس از اعلام حریق و حادثه، آتش‌نشانان به‌منظور امدادرسانی باید سوار بر خودروهای خود شده و در سطح شهر مسافتی را طی نمایند. رانندگی با خودروهای سبک وسنگین در ترافیک و معابر کم عرض و تقاطع‌های غیرهندسی، با توجه به استرس ناشی از دیر رسیدن به صحنه عملیات، آتش‌نشانان را از نظر روحی و روانی تحت تاثیر قرار داده و مضافا اینکه اگر خودروهای آتش‌نشانی نیز توان حرکت و سرعت لازمه را نداشته باشند بر میزان ترشحات آدرنالین آنان افزوده شده و قلب وسیستم گردش خون و گوارش آنان را تحت تاثیر قرار می‏دهد.

 

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 2000 ]