آتش نشانی-اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI

نشان ملی ثبت

logo-samandehi

 

کد شامد 1-1-698164-65-3-1

09102050323

آتش نشانی - امداد و نجات

آمار سایت:

شروع به فعالیت 23-5-92

دریافت مجوز 17-8-94
logo-samandehi

www.kaveh125.ir
www.saveh125.ir
www.125saveh.ir

*************

تلگرام09102050323

منوی اصلی

جشنواره وب

عضويت سريع

شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
رمز عبور:
تايپ مجدد:
 

آمار کاربران

آب و هوای آنلاین ساوه

⭕️گردانفجار یا انفجار گرد و غبار یا انفجار ذرات (Dust Explosion) :

🔥آیا میدانید این پدید مخاطره آمیز در محیطهای بالقوه بسیار محتمل و ویرانگر است بطوریکه در ایالات متحده از سال 2003 تا 2014، 9 حادثه انفجار گردوغبار رخ داده است که منجر به 36 کشته و 128 مجروح شده است!!!!!!!!!!!!!

🔥این پدید زمانی اتفاق می افتد که یک توده شناور گرد و غبار مخلوط با هوا توسط یک عامل شروع کننده دریک محفظه بسته یا باز مشتعل شده و فشار گازهای حاصل از اشتعال به شدت افزایش یابد.

🔥برای وقوع گردانفجار وجود پارامترهای زیر ضروری است :
🔥گرد و غبار قابل اشتعال (بصورت خالص یا مخلوط با گازهای دیگر)
🔥اکسیدایزر (اکسیژن هوا یا گازهایی مانند فلورین٬برومین و کلورین)
🔥منبع شروع اشتعال
🔥انتشار با تمرکز کافی و شناور بودن مخلوط گرد و غبار با اکسیدایزر
🔥عوامل محدودکننده فضا (بدون این عامل فقط آتش سوزی رخ خواهد داد)

🔥مطالعات تجربی نشان می دهد که در حدود ۷۰٪ جامداتی که در صنایع فرآوری می شوند و گرد و غبارهای حاصل از آن ها قابل اشتعال هستند و زمانی که به صورت گرد و غبار ابری شکل در هوا پخش شوند می توانند سبب گردانفجار شوند.
🔥بسیاری از مواد قابل اکسایش و کاهش مانند گرد زغال، چوب اره ، منیزیم، آهن و...می توانند باعث گردانفجار شوند.
🔥همچنین بسیاری از ذرات معمولی مانند آرد٬ شکر٬ شیرخشک٬ غلات و گرده‌های گیاهی توانایی ایجاد گردانفجار را دارند.
🔥بعضی از فلزات مانند آلومینیوم و تیتانیوم در حالت پودری شکل می توانند توده ذرات معلق قابل انفجار تشکیل دهند.

⭕️سه راه اساسی برای پیشگیری از گردانفجار بویژه در معادن و کارگاه های صنعتی وجود دارد:
🔥جلوگیری از تجمع ذرات (آب‌پاشی٬ خاک‌پاشی٬ تهویه)
🔥کاهش قابلیت اشتعال ذرات (آب پاشی٬ استفاده از جاذب ها یا خنثی کننده ها مانند آهک
🔥پیشگیری از شکل گرفتن شعله اولیه (پیشگیری از هر گونه فعالیت شعله دار و حرارت زا و سیستم‌های الکتریکی، روشنائی و تهویه نوع ضد جرقه
⭕️پنج ضلعي گردانفجار:

🔥به زبان ساده، گرد انفجار، احتراق بسيار سريع و يا اشتعال ذرات هنگاميكه در هوا معلق مي باشد، تعريف مي شود .علاوه بر مثلث شناخته شده آتش يعني اكسيژن، حرارت و منبع سوخت (ذرات گردوغبار)، انتشار ذرات گردوغبار به غلظت و ميزان كافي سبب احتراقي سريع مي گردد كه از آن تحت نام deflagration ياد مي شود. در صورتيكه اين واقعه در يك محيط محصوري مانند يك اتاق، ساختمان، وسل و يا تجهيزات فرايندي اتفاق بيافتد، با افزايش فشار حاصله امكان انفجار فراهم مي شود.

🔥تمامي پنج فاكتور ذيل پنج ضلعي گردوغبارات انفجاری را تشكيل مي دهد:

🔥آتش و انفجار حاصل از اين ذرات قابل انفجار داراي مخاطرات مهلكي برروي سلامتي و ايمني مي باشد. في الواقع گرد انفجار ها داراي ماهيت مصيبت باري هستند كه منجر به مرگ و صدمات ساختاري شديدي شده و تاثيرات ويرانگري بروي جامعه از خود به جا مي گذارد. در صورتيكه شركت يا مجموعه شما در معرض تهديدات بالقوه اين خطرات قرار دارد هم اكنون تدبيري بيانديشيد تا از عواقب زيانبار آن در امان باشيد.

⭕️انفجار هاي ثانويه🔥🔥:

🔥انفجارهاي ثانويه كه عموما بعد از گردانفجارها روي مي دهد، نتايج ويرانگرتري را به همراه دارد. انفجار اوليه، ذرات انباشته شده بيشتري را وارد هوا نموده و يا به سيستمهايي مثل كانال ها، وسل ها و كلكتورها كه به اين ذرات آلوده هستند، صدمه وارد مي نمايد و سبب انتشار مجدد ذرات گرد و غبار در محيط ميگردد. در نتيجه، بواسطه اشتعال احتمالي، ذرات گرد و غبار مضاعفي در محيط آزاد مي شود كه يك يا چند انفجار بعدي را در پي خواهد داشت.

🔥بواسطه افزايش حجم و غلظت گرد انفجار هاي انتشار يافته در محيط، اين انفجار بسيار مخرب تر از انفجار هاي اوليه مي باشد. بسياري از مرگ و ميرها و صدمات زيانبار حوادث پيشين بواسطه انفجارهاي ثانويه روي داده است. درمورد بسياري از گرد انفجارها عوامل كارگري و كارفرمايي حتي از حيث وجود چنين خطري در محيط كار خود مطلع نبوده اند. اما شما در شرايط فعلي نسبت به وجود اين مخاطرت آگاهي كافي داريد پس خطر گرد انفجار ها را جدي بگيريد.

🔥ذرات قابل انفجاري موجود در تاسيسات حمل غلات تحت پوشش الزامات استاندارد 29 CFR 1910.272  قرار مي گيرد. بعلاوهOSHA نيز داراي استاندارد هايي در اين حوزه  مي باشد.

🔥اين مستندات ممكن است بر اماكني غير از تاسيسات و سيلوهاي غلات اعمال شود اما نتايج آزمايشگاهي حاكي از قابليت انفجار ذرات گرد و غبار مي باشد و انباشت گرد انفجار ها در تاسيساتي كه داراي سيستم هاي  كنترلي نمي باشد و يا در موقعيتهايي مثل اتاقك سيلوها، زمينه را كاملا براي وجود مخاطرات انفجار يا اشتعال فراهم مي نمايد.

⭕️توضيحاتي لازم در خصوص پنج ضلع آتش

🔥بررسی ایمنی و حریق ذرات قابل احتراق:

بنظر نمي رسد كه ذرات گردوغبار به تنهايي قابل انفجار باشد. اما هر نوع ماده قابل احتراق (و بعضي از مواد كه در شرايط معمول غيرقابل احتراق محسوب ميگردند) وقتي كه ساختار ذره اي پيدا مي كنند يا به فرم پودري در مي آيند به سرعت دچار حريق ميگردند. گرد غلات، كودهاي شيميايي، شكر، زغال و بعضي از فلزات مانند آلومينيوم، منيزيم و كروم در حالت پودري نمونه هايي از گردانفجار ها مي باشند.

🔥درصورتيكه اين ذرات دريك فضاي بسته باغلظت مناسب و بصورت معلق درآيند قابليت انفجار پيدا ميكنند. نيروي حاصله آزاد شده از چنين انفجاري مي تواند سبب  كشتن و زخمي شدن انسان و يا تخريب ساختمانها گردد. چنين حوادثي در طول دهه هاي گذشته سبب زخمي شدن صدها نفر گرديده و مرگ افراد زيادي را باعث شده است.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 514 ]

⭕️ انواع آسانسورها :

آسانسورها دارای سه نوع مختلف می باشد كه عبارتند از:  

1ـ آسانسورهای برقی
2ـ آسانسورهای زنجيره ای
3ـ آسانسورهای روغنی يا هيدروليكی


⭕️ آسانسورهاي برقي :
آسانسورهاي برقي از يك كابين و يك وزنه تشكيل شده است كه بوسيلة سيم فولادي به يكديگر متصل مي باشند .
اين سيم فولادي بر روي يك قرقره به نام قرقره كشش كه به الكتروموتور متصل مي باشد قراردارد، بطـوري كه وزنة تعادل و كابين هردو ازناحية قرقره كشش آويزان بوده و در خلاف جهت يكديگر در داخل يك محفظه به نام چاه آسانسور بالا و پايين مي رود .

كابين آسانسور بوسيلة دكمه هاي فشاري كه در خارج و داخل كابين كار گذاشته شده است و همچنين تابلوي فرمان و انتخاب كنندة طبقات، كنترل مي شود .  

 كابين آسانـسور در وسط دو ريل فولادي(T)شكل كه در دو طرف چاه آسانسور قرار گرفته است مي باشد.
اين دو ريل باعث مي شود كه كابين آسانسور فقط در جهت عمودي حركت كرده و مـانع از حركتهـاي افقـي كابين شود.

در اكثر قريب به اتفاق آسانسورهاي برقي جهت كاهش بار موتور از وزنة تعادل استفاده مي شود كه خلاف جهت كابين بصورت عمود بالا و پايين مي رود.
وزنة تعادل از بتن و يا چدن ساخته مي شود.

وزن وزنة تعادل برحسب فرمول زير محاسبه مي شود.

وزن كابين + ظرفيت آسانسور تقسيم بر ٢ = وزنة تعادل

وزنة تعادل همانند كابين آسانسور در وسط دو ريل فولادي T شكل به نام ريل راهنما قرار دارد .

بـر روي كابين آسانسورها سيستم كنترلي به نام ريزيم نصب مي شود كه تعميركار آسانسور با قرار گرفتن بر روي كابين جهت تعمير و نگهداري با تغيير وضعيت يك سوييچ آسانسور را از مدار خارج كرده و در اختيار خود گرفته و بـا فشار دو دكمه كابين را بالا و پايين می برد.

⭕️ موتورهاي آسانسور:

معمولاً در آسانسورها از دو نوع موتور استفاده مي شود:

الف ـ موتورهاي گيربكسي :

در اين نوع موتورها نيروي
محركة انتقالي به قرقره كشش از طريق يك چـرخ دنـدة حلزونـي بـه نـام گيربكس صورت مي گيرد به همين لحاظ به آن موتورگيربكسي مي گويند.

ب ـ موتورهاي بدون گيربكس:

در اين نوع موتورها نيروي محركه بطور مستقيم از موتور به قرقره كشش منتقل ميگردد و فاقد گيـربكس مي باشد، به همين لحاظ به آن موتور بدون گيربكس مي گويند. موتورهاي بدون گيربكس از سرعت بيـشتري برخوردار هستند و به منظور كاهش سرعت و افزايش قدرت از موتورهاي گيربكسي استفاده مي شود.


⭕️ ترمز آسانسور:

در كليه آسانسورها براي توقف كابين از ترمز استفاده مي شود.
اين ترمز بايد به گونه اي باشد كه در زمان قطع برق نيز مانع از حركت كابين شود؛ به همين دليل وجود يك ترمز برقي مكانيكي با عملكرد ايمني در زمان قطع برق براي كليه آسانسورها ضرورت دارد.

زماني كه موتور در حال كاركردن است فنرهاي ترمز جمع شده، در نتيجه لنت هاي ترمز از استوانة ترمز فاصله گرفته و كابين حركت مي كند. زماني كه كابين حركت نمي كند، موتور از حركت ايستاده، جريان برق قطع شده، در نتيجه فنرهاي ترمز باز شده و لنتهاي ترمز به استوانة ترمـز چسبيده و باعث توقف كابين مي گردد.

⭕️ درهای آسانسور:

در محل ورودي آسانسورها بايد در مجموعه در وجود داشته باشد.

الف ـ درهاي اتاقك كه به اتاقك آسانسور متصل مي شوند.

ب ـ درهاي پاگرد كه به ديوارة چاه آسانسور متصل مي شوند. درهاي پاگرد نبايد داراي وسيله اي نظير دستگيره باشد كه يك فرد غيرمجاز قادر به بازكردن آنها باشـد. درهاي پاگرد كليدهاي مخصوصي دارد كه فقط نزد مسئول نگهداري آسانسور است.

مكانيزم درهاي پاگرد بـه نحوي است كه با باز شدن يك در، يك اتصال جريان برق قطع شده و آسانسور از كار مي افتد و با بسته شـدن در پاگرد دوباره جريان برق وصل شده و آسانسور دوباره حركت مي کند

⭕️ تنظيم كننده اضافه سرعت در آسانسور :

براي بازداشتن اتاقك از اضافة سرعت ناشي از بريدن يا كشيده شدن كابل هاي فـولادي يـا يـك نقـص الكتريكي، وجود تنظيم كنندة اضافة سرعت لازم است.

تنظيم كننده معمولاً در اتاق موتورخانه در بـالاي چـاه آسانسور نصب مي شود و به يك قرقره به قطر 30 سانتيمتر مجهز است كه توسط كابل فولادي نگهبان حركت مي كند. يك انتهاي كابل به سيستم ترمز در يك اتاقك و يا بالاي آن كه اصطلاحاً ترمز پاراشوت گفته مي شود متصل است و انتهاي ديگرآن به سمت بالا برمي گردد و پس از گذشتن از چاه آسانسور به دور قرقرة تنظـيم كننـده ميپيچد و سپس به پايين چاه آسانسور امتداد يافته و به دور قرقرة كشش در كف پيچيده و در انتهـا بـه زيـر اتاقك باز مي گردد. همانطور كه اتاقك آسانسور حركت مي كند كابل نگبهان قرقره را به حركت در مي آورد و زماني كه سرعت كابين افزايش مي يابد قرقره تنظيم كنندة سرعت، عكس العمل نـشان داده و ايـن عكـس العمل به كف كابين انتقال يافته و بالشتك هاي كف آسانسور به روي ريـل راهنمـاي كـابين سـاييده شـده و اصطلاحاً پاراشوت انجام مي شود و به اين طريق كابين از حركت باز مـي ايـستد.

در بعـضي از آسانـسورها هنگامي كه تنظيم كنندة عكس العمل نشان مي دهد سيستم برق نيز قطع مي گردد و از آنجا كه سيـستم ترمـز برقي ـ مكانيكي مي باشد با قطع برق، سيستم ترمز بكار افتاده و به اين طريق هم از سقوط كابين جلوگيري مي شود.


⭕️ ضربه گير در آسانسور:

با وجود اينكه در كليه آسانسورها سيستم هاي ايمني متعددي جهت جلوگيري از سقوط كابين نـصب مـي شود باز اين احتمال وجود دارد كه كابين سقوط كند و براي جلوگيري از خسارت به كابين و سرنشينان آن در ته چاه آسانسور بر روي فونداسيون و يا انتهاي ريل راهنماي T شكل، فنرهاي ضربه گير، لاستيك و يا ضـربه گيـر هيدروليكي نصب مي شود كه هرگاه به دلايلي كابين سقوط كرد كابين مستقيماً با زمين برخـورد نكنـد، بلكـه بوسيله اين وسايل از سرعت آن تا حد امكان كاسته شود.

⭕️ سيستم اضافه بار در آسانسور:

جهت جلوگيري از اضافه بار آسانسورها كه منجر به سقوط كابين و خرابي سيستم آسانسور مي شود سنسور و يا وزن سنجي را در كف كابين آسانسور قرار مي دهند و هنگامي كه بار بيش از ظرفيت كابين شود بـصورت اتوماتيك باعث قطع آسانسور شده و آسانسور از حركت باز مي ايستد و تا زماني كه وزن بار يا مسافر بـه حـد مجاز نرسد آسانسور حركت نمي كند.

⭕️ زنجير يا سيم بكسل جبران يا تعليق در آسانسور :
 
در ساختمان هاي مرتفع و بلند، هرگاه كابين در بالاي چاه آسانسور قرار بگيرد طبيعتـاً وزنـه تعـادل در انتهاي چاه قرار مي گيرد و بالعكس هرگاه وزنه تعادل در بالاي چاه آسانسور قرار گيرد كابين در انتهاي چـاه آسانسور قرار مستقر مي شود و در اين هنگام كابين يا وزنه تعادل كه در پايين چاه است، وزن سيم بكسل متصل به آن كه به ارتفاع چاه آسانسور مي باشد به كابين و يا وزنه تعادل كه در قسمت پايين چاه مي باشد اضافه مي شود و اين مقدار بسيار زياد بوده و در اثر مدت زمان طولاني به موتور آسانسور صدمه وارد مي سـازد؛

بـراي جبران اين اضافه بار اضافي كه گاهي به وزنه تعادل و گاهي به كابين تحميل مي شـود لازم اسـت از انتهـاي كابين، سيم بكسل هم قطر و اندازه سيم بكسل كشش آسانسور وصل و سر ديگر آن به وزنه تعادل متصل شود كه اين نقيصه در هنگام حركت آسانسور جبران مي گردد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 490 ]

۱) حداکثر در ارتفاع۱/۵ متری (قسمت بالای آن) از سطح زمین نصب گردد .
چنانچه وزن خاموش کننده بیشتر از ۱۸ کیلوگرم باشد حداکثر در ارتفاع ۱ متری سطح زمین نصب گردد .

۲) در نزدیکی ورودی و خروجی‌ها قرار گیرد .

۳) مسیر جهت دسترسی، کوتاه و خالی از وسایل دست و پاگیر و مزاحم باشد .

 ۴) در مکانی نصب گردد که امکان صدمات فیزیکی به آن را به حداقل برساند .

۵) سیلندر در فضای باز و در مقابل تابش مستقیم نور خورشید یا برف و باران قرار نگیرد .

۶) باید دقت داشت که خاموش کننده در فاصله ای دورتر از مواد مخاطره آمیز نصب شود .

۷) وقتی که خاموش کننده بر روی دیوار نصب می‌شود باید از بستهای مخصوص استفاده شود .

۸) توزیع یکنواخت صورت پذیرد .

۹ ) در تصرفات اداری و مسکونی به ازای هر دو واحد یک خاموش کننده نصب و حداکثر فاصله پیمایش بیشتر از ۲۳متر نباشد.

۱۰)در فضاهای بزرگ و تصرفات اداری باید از علائم راهنمای مناسب (نورتاب) نشان دهنده مکان خاموش کننده استفاده شود.

۱۱ ) در صورتیکه خاموش کننده داخل جعبه
آتشنشانی قرار دارد باید از قفل آسان بازشو استفاده و روی آن تابلوی مناسب نصب شود .

 ۱۲) دستوالعمل استفاده از خاموش کننده، باید روی آن نصب و بوضوح قابل دیدن باشد.

۱۳) خاموش کننده مورد استفاده باید دارای نشان استاندارد یا تآییده معتبر بین الملی داشته باشد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 455 ]