آتش نشانی ساوه -اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI


جستجو در سایت



جستجو در وب
جستجوی سايت

09102050323

آتش نشانی - امداد و نجات

تاریخ شروع به فعالیت سایت

23 مرداد 92
logo-samandehi

اولین و تنها سایت آموزش آتش نشانی و مباحث مرتبط در ساوه
و به روز ترین سایت به صورت آپدیت های روزانه و هفتگی در استان
برای دسترسی سریعتر به این پایگاه میتوانید از سه آدرس

www.kaveh125.ir
www.saveh125.ir
www.125saveh.ir

*************

تلگرام09102050323

ارسال نظر از طریق سایت

لیست دارو ها و موارد استفاده

گالری تصاویر سایت

گره ها و طناب ها NEW!

عضويت سريع

شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
رمز عبور:
تايپ مجدد:
 

کلینیک روانشناسی

متخصص روانشناسی -معاونت دانشگاه-استاد دانشگاه

دکتر مریم احسانی

08642225223

ساوه-خیابان انقلاب -ساختمان صدف

آب و هوای آنلاین ساوه

آمار کاربران

اوقات شرعی ساوه

آتش نشانی ساوه -اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI: حوادث چاه

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]


1. روش مهارسازی (Anchorage)
2. روش دوخت به پشت (Tie back)
3. روش دیواره دیافراگمی (Diaphragm wall)
4. روش مهار متقابل (Reciprocal support)
5. روش اجرای شمع (Piling)
6. روش سپرکوبی (Sheet pilin)
7. روش خرپایی (Truss)

 روش مهارسازی (Anchorage)
1. در حاشیه زمینی که قرار است گودبرداری شود در فواصل معین چاه هایی حفر می شود. عمق چاه ها برابر عمق گود بعلاوه مقداری اضافه برای شمع بتنی انتهای تحتانی چاه هاست.
2. درون چاه ها پروفیلهای I شکل یا h شکل قرار میدهیم. حدود 30 درصد پایین تر از کف گود قرار میدهیم و در انتهای پروفیلها شاخکهایی در نظر میگیریم.
3. شمع انتهای تحتانی را که قبلا آرماتور کار گذاشته ایم بتن ریزی میکنیم لذا پروفیلها در شمعها مهار می شوند
4. گودبرداری شروع میشود. مرحله مرحله از بالا به پایین. برای جلوگیری از ریزش با دستگاه حفاری در بدنه چاهکهای افقی یا مایل به قطر 10 تا 15 سانت زده و درون آنها آرماتور گذاشته و بتن تزریق میشود. بطول 5 تا 10 متر
5. پانل بتنی پیش ساخته بین پروفیلهای قائم قرار می دهیم و از سوی دیگر به آرماتور چالها مهار میکنیم. (یا بتن درجا یا شات کریت یا رزوه کردن آرماتور)

 مزایای مهار
1. مشخصات مکانیکی خاک بر اثر تزریق بتن درون چاهکها بهبود می یابد.
2. سازه نگهبان درون گود جاگیر نیست
3. از خاک موجود برای مهار استفاده میشود

 معایب مهار
استفاده از بدنه خاک دیواره گود ضروری است لذا اگر این خاک زیر ساختمان همسایه یا در حریم تاسیسات شهری باشد مشکل زاست
زمان زیاد
هزینه بالا
فناوری بالا – دستگاه حفاری، تزریق ...
تخصص بالا

 روش_دوخت به پشت (tie back)
شبیه مهار، حفاری مرحله مرحله و از بالا به پایین
1. با دستگاه حفاری ويژه چاهکهای افقی یا مایل در دیواره گود حفر میشود
2. درون چاهکها کابل های پیش تنیده قرار میگیرد
3. با تزریق بتن در انتهای چاهکها کابلها مهار میشود
4. کابلها با جک کشیده شده و در روی سطح جدار گود مهار میشود
5. به داخل چاهک بتن تزریق میشود
6. پس از گیرش بتن کابل از جک آزاد میشود

عمق گود در هر مرحله به نوع خاک و فاصله چاهکها بستگی و حدود 2-3 متر است


  مزایای دوخت به پشت
1. مشخصات مکانیکی خاک بهبود می یابد
2. داخل گود جاگیر نیست
3. از خاک موجود برای مهار دیواره استفاده میشود


 معایب دوخت به پشت
1. استفاده از بدنه خاک مجاور دیواره گود ضروری است و لذا در صورت وجود حریم قابل اجرا نیست
2. زمان زیاد
3. هزینه بیشتر
4. دستگاه های خاک

 روش دیوار دیافراگمی
بصورت پیش ساخته و پس کشیده – ارتفاع کمی بیش از عمق گود- ضخامت 40 – 50 سانت

1. با دستگاه های حفاری ويژه محل دیوار نگهبان راحفر میکنیم (مرحله مرحله در پلان و با هیدروفرز یا گراب)
2. به طور همزمان دیواره محل حفر شده با گل بنتونیت و سیمان پر میشود
3. قفسه آرماتور دیوار نگهبان در جایش قرار میگیرد
4. بتن ریزی دیوار

 مزایای روش دیافراگمی
1. سرعت بالا
2. ایمنی بالا
3. هم سازه نگهبان و هم حین بهره برداری دیوار حائل
4. گودهای طویل مناسب


  عیوب دیوار دیافراگمی
1. هزینه بالا
2. فضای کار مورد نیاز زیاد از دو طرف
3. دستگاه های ويژه
4. تخصص بالا

 شمع
در فواصل معین شمع در پیرامون زمین اجرا میشود
شمعها فشار جانبی را بصورت تیرهای یکسر گیردار تحمل میکنند
طول گیرداری لازم حدود 30 درصد ارتفاع
پس از اجرای شمع گودبرداری آغاز
در صورت نیاز میتوان شمعها را مهار کرد

 مزایا
سرعت
دست و پا گیر نیست
در احجام بالا هزینه کم
گاها شمع بعنوان سازه نگهبان دائم یا بخشی از آن
شمعهای پیش ساخته میتواند برداشته و در جای دیگر استفاده شود
تا حدود عمق 5 متر معمولا اقتصادی

  عیوب شمع
1. اگر ارتفاع گود زیاد هم باید فواصل کم شود و هم مقاطع قوی تر
2. در شهر بخاطر مشکلات شمع کوبی شمعهای پیش ساخته کم استفاده


 روش خرپا
در مناطق شهری متداول
اجرا ساده
1. در محل عضوهای قائم خرپا در مجاورت دیواره گود چاه حفر میشود به عمق گود بعلاوه مقداری اضافی
2. طول شمع از محاسبه
3. درون شمع آرماتوربندی و عضو قائم داخل شمع و بتن ریزی
4. خاک در امتداد دیواره گود با شیب مطمئن برداشت
5. اجرای فونداسیون پای عضو مایل
6. عضو مایل از یک طرف به عضو قائم و از طرف دیگر به ورق کف ستون بالای فونداسیون
عملیات نجات از حفاری ها و گودال؛


وقتی عملیات نجات از گودال و حفاری ها صورت می گیرد که شخصی درون آن افتاده باشد.

فرد اتش نشان باید بداند وقتی ریزشی انجام میگیرد ،آن منطقه امن نیست ،پس احتمال ریزش بعدی وجود دارد.

زمین و در واقع شن و سنگ سنگین هستند ،و اگر کسی درون آن گیر کند نمی تواند بیرون بیایید و باید عملیات نجات ویژه ای انجام گیرد.

در این حالت زمین باید به دقت کنده شود، و این کار بعد از محکم کاری و عملیات shoring یا شمع زنی صورت گیرد.

اتش نشانان باید دقت کنند ،هرگونه ارتعاش و یا وزن اضافه در بالای زمین جابجا شده ،احتمال دومین ریزش را افزایش می دهد.
ریزش اول معمولا بعد از اولین فر رفتگی صورت می گیرد.

این اتفاق بر اثر ارتعاش تجهیزات ، ایستادن یا فرسایش اب در خاک ایجاد گردد.


  روش ایمن کار کردن؛

  وقتی به یک گودال یا حفره فرو ریخته نزدیک می شوید،ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 راه رفتن نزدیک لبه فرو ریخته می تواند ریزش دوم را سبب شود.

 پس از لبه فرو ریخته فاصله بگیرید،و همه کارگران و ناظرین را دور نگاه بدارید.

 دقت کنید ارتعاش ناشی از لوازم و ماشین آلات منجر به سقوط دوم می شود، پس باید در هنگام عملیات نجات همه ماشین آلات را غیر فعال کنید.

 حتی تکانهای ناشی از رفت و آمد را هم متوقف کنید، چون می تواند موجب اوار گردد .

 توجه شود خاکی که از حفاری در یک جا ،دپو می شود ،مواد مستحکمی نیستند و اگر خیلی نزدیک حفاری قرار داشته باشد ،ممکن است ریزش کنند.از برهم زدن توده خاک اجتناب کنید.

 با شخص گیر افتاده ارتباط برقرار کنید،اما خود را به خطر نیاندازید و بصورت تیمی کار کنید.

 اگر خواستید به گودال نزدیک شوید از قسمت باریک و جایی که خاک سست تر است ،این کار را نکنید.

 بهتر است به گودال نزدیک نشویم ،مگر اینکه واقعا ضرورتی وجود داشته باشد.

 برای یافتن شواهدی که می تواند جای افراد گیر افتاده را مشخص کند صحنه را ارزیابی کنید.

 از حاضرین در صحنه سؤال کنید.

 شواهد را مورد برسی قرار دهید.

 دقت داشته باشین این نوع حوادث وقت گیر می باشد،و سردی و گرمی هوا تاثیر گذار است.

 گودال ها ممکن است مانند فضای محصور و چاه دارای گازهای خطرناک باشند .نصب هواکش های تهویه می تواند مفید و کارآمد باشد.

 اگر فرو رفتگی بر اثر جریان آب ایجاد شده باشد ضرورت دارد با پمپ اب را تخلیه کرد.

 برای خارج کردن مصدومین ممکن است نیاز باشد از طناب و قرقره استفاده شود ،امدادگران باید توانایی این کار را داشته باشند.

 دقت شود تثبیت موقعیت حادثه دارای اهمیت ویژه ای بود و در ابتدا باید لحاظ شود.

  عملیات پیدا کردن مصدومین سخت بوده و ممکن است نیاز باشد که از دستگاهای زنده یاب و سگهای جستجو کمک گرفته شود.
سوانح حفاری و مقررات ایمنی تونل؛

آیا می دانید یک متر مکعب خاک وزنی در حدود 1700 کیلوگرم دارد.

آیا بدن انسان تحمل چنین وزنی را دارد؟

  در عمليات حفاري دو نوع سانحه وجود دارد :

1. ريزش خاك بر روي كساني كه در محل حفاري شده مشغول كارند .

2. سقوط اجسام و قطعات کاری به درون كانال و سوانحي كه از طريق افراد، ماشين آلات و يا موادي كه در حفاري استفاده مي شوند پديد مي آيند.

  معمولاً حوادث در حفر گودال بدين خاطر است كه شخص يا اشخاصي كار خود را به درستي انجام نداده اند. همه سوانح قابل پيش گيري هستند البته با عملكرد صحيح وبه موقع.

   نكات زير نمونه هايي از عملكرد هايي است كه مي تواند از بروز بسياري از حوادث جلوگيري كند .

1- گودالها را بدون حفاظ رها نكنيد. كليه محلهاي خاك برداري شده كه كسي در آنها كار نمي كند را با نوار خطر زرد رنگ مهار كرده و راه بند بگذاريد و براي شب از علائم نوري استفاده كنيد.

2- در صورتيكه قرار است در محل حفاري، لوله هاي جابجايي مواد گذارده شود اين لوله ها را به فاصله حداقل 1متر از لبه كانال قرار داده و با قرار دادن گوه در دو طرف آنها از حركت احتمالي آنها جلوگيري نمائيد.

3- در كانال هاي حفر شده با عمق بيش از120 سانتي متر بايد تمام ديوارهاي خاكبرداري شده تخته كوبي شده و تخته ها مجاور يكديگر قرار داده شوند. با اين كار خطر ريزش از بين مي رود.

4- تخته ها با جكهايي افقي و در فواصل مساوي مهار شوند.
5- در تمام سطوح تخته ها ، از گوه استفاده شود .

6- تمام افرادي كه در گودال هاي عميق تر از120 سانتي متر كار می کنند، بايد از كلاه ايمني استفاده كنند. تخته كوبي افراد را در مقابل اشيايي كه از بالا مي افتد محافظت نخواهد كرد .

7- داربست ها در داخل محل خاك برداري شده بايد كامل و محكم باشند. كساني كه روي داربستهاي ناقص كارمي كنند نه فقط براي خود بلكه براي ساير كاركناني كه زير داربست مشغول كارند ايجاد خطر مي نمايند .

8- محلهايي را كه هنوز تخته كوبي نشده با نصب تابلوي اعلام خطر مشخص كنيد تا كسي از منطقه امن فراتر نرود.

9- براي بيرون آمدن از گودال ها به تخته ها و ديواره كانال آويزان نشويد بهتر است از يك نردبان مناسب استفاده كنيد نبايد نردبان را فقط به تخته كوبي تكيه داد بلكه لازم است از بالا به ميخي كه در زمين كوبيده شده است، محكم ببنديد. در حين بالا آمدن از نردبان پله ها را دو تا يكي نكنيد .

10- براي كساني كه در پايين كار مي كنند خاك و اشيايي كه در لبه گودال قرار دارند مانند مواد منفجره هستند و بسيار خطرناك مي باشد. خاك و ساير مواد حفاري شده بايد حداقل به فاصله 60 سانتيمتر دور تر از لبه ريخته شود و شيب مواد انباشته شده طوري باشد كه امكان ريزش مجدد به داخل كانال را نداشته باشد.

11- ارتعاش يا وارد شدن فشار زياد به نزديك لبه ديوار خاك برداري شده به احتمال زياد موجب ريزش مي شود.

12- در موقع خاك ريزي به درون گودالها حتما مانعي تهيه و با فاصله مناسب از لبه كانال محكم به جايي ببنديد تا از سقوط كاميون يا دمپر به داخل گودال جلوگيري شود.

13- پريدن از عرض كانالها سرانجام خوبي ندارد ، بهتر است كانالهايي كه در مسير عابرين حفر مي گردد، به وسايلي كه داراي استحكام كافي براي عبور افراد هستند، مجهز باشد و همچنين طرفين آن نرده حفاظتي نصب شده باشد.

☘اصول کلی گودبرداری و حفاری☘

ماده 239 :

اگر در مجاورت محل گودبرداری و حفاری کارگرانی مشغول به کار دیگری باشند باید اقدامات احتیاطی برای ایمنی آنان به عمل آید.

ماده 240 :

دیواره های هر گودبرداری که عمق آن بیش از 120 سانتی متر بوده و احتمال خطر ریزش وجود داشته باشد، باید به وسیله نصب شمع، سپر و مهارهای محکم و مناسب حفاظت گردد، مگر آنکه دیواره های دارای شیب مناسب (کمتر از زاویه پایدار شیب خاکریزی) باشند.

ماده 241 :

در مواردی که عملیات گودبرداری و حفاری در مجاورت خطوط راه آهن، بزرگراه ها و یا مراکز و تاسیساتی که تولید ارتعاش می نمایند، انجام شود باید تدابیر احتیاطی از قبیل نصب شمع، سپر و مهارهای مناسب برای جلوگیری از خطر ریزش اتخاذ گردد.

ماده242 :

مصالح حاصل از گودبرداری و حفاری نباید به فاصله کمتر از نیم متر از لبه گود ریخته شود.
همچنین این مصالح نباید در پیاده روها و معابر عمومی به نحوی انباشته شود که مانع عبور و مرور گردد.

ماده 243 :

دیواره های محل گودبرداری و حفاری در مواردی ذیل باید دقیقا مورد بررسی و بازدید قرارگرفته و در نقاطی که خطر ریزش بوجود آمده است، وسایل ایمنی نصب و یا نسبت به تقویت آنها اقدام گردد.

الف- بعد از اینکه یک وقفه 24 ساعته یا بیشتر در کار

ب - بعد از هر گونه عملیات انفجاری

ج- بعد از ریزش های ناگهانی

د- بعد از صدمات اساسی به مهارها

ه- بعد از یخبندان های شدید

و- بعد از باران های شدید

ماده 244 :

در محل هایی که احتمال سقوط اشیا به محل گودبرداری و حفاری وجود دارد باید موانع حفاظتی برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به کارگران پیش بینی گردد.
همچنین برای پیشگیری از سقوط کارگران و افراد عابر به داخل محل گودبرداری و حفاری نیز باید اقدامات احتیاطی از قبیل محصور کردن محوطه گودبرداری، نصب نرده ها، موانع، وسایل کنترل مسیر،ع علایم هشدار دهنده

ماده 245 :

شب ها در کلیه معابر و پیاده روهای اطراف گودبرداری و حفاری باید روشنایی کافی تامین شود و همچنین علایم هشدار دهنده شبانه از قبیل چراغ های احتیاط، تابلوهای شبرنگ و غیره در اطراف منطقه محصور شده نصب گردد، به طوری که کلیه عابران و رانندگان وسایل نقلیه از فاصله کافی و به موقع متوجه خطر گردند.

ماده 246 :

قبل از قرار دادن ماشین آلات و وسایل مکانیکی از قبیل جرثقیل، بیل مکانیکی، کامیون و غیره و یا انباشتن خاک های حاصل از گودبرداری و حفاری و مصالح ساختمانی در نزدیکی لبه های گود، باید شمع، سپر و مهارهای لازم جهت افزایش مقاومت در مقابل بارهای اضافی در دیواره گود نصب گردد.

ماده 247:

در صورتی که از وسایل بالابر برای حمل خاک و مواد حاصل از گودبرداری و حفاری استفاده شود، باید پایه های این وسایل به طور محکم و مطمئن نصب گردیده و خاک و مواد مذکور نیز باید با محفظه های ایمن و مطمئن بالا آورده شود.

ماده 248 :

هرگاه دیواری جهت حفاظت یکی از دیواره های گودبرداری مورد استفاده قرار گیرد باید به وسیله مهارهای لازم پایداری آن تامین شود

ماده 249 :

در صورتی که از موتورهای احتراق داخلی در داخل گود استفاده شود، باید با اتخاذ تدابیر فنی، گازهای حاصله از کار موتور به طور موثر از منطقه کار، کارگران تخلیه گردد.

ماده 250 :

چنانچه وضعیت گود یا شیار به نحوی است که روشنایی کافی با نور طبیعی تامین نمی شود باید جهت جلوگیری از حوادث ناشی از فقدان روشنایی، از منابع نور مصنوعی استفاده شود.

ماده 251 :

در صورتی که احتمال نشت و تجمع گازهای سمی و خطرناک در داخل کانال وجود داشته باشد باید با اتخاذ تدابیر فنی و نصب وسایل تهویه، هوای منطقه تنفسی کارگران به طور موثر تهویه گردد. همچنین در صورت تجمع آب در کانال باید نسبت به تخلیه آن اقدام شود.

ماده 252 :

در مواردی که حفاری در زیر پیاده روها ضروری باشد، باید جهت پیشگیری از خطر ریزش، اقدامات احتیاطی از قبیل نصب مهارهای مناسب با استقامت کافی انجام و با نصب موانع، نرده ها و علایم هشدار دهنده، منطقه خطر به طور کلی محصور و از عبور و مرور افراد جلوگیری به عمل آید.

ماده 253 :

در گود ها و شیارهایی که عمق آن ها از یک متر بیشتر باشد، نباید کارگران را به تنهایی به کار گمارد.

ماده 254 :

در حفاری با بیل و کلنگ باید کارگران به فاصله کافی از یکدیگر به کار گمارده شوند.

ماده 255 :

در شیار ها عمیق و طولانی که عمق آنها بیش از یک متر باشد، باید به ازاء حداکثر هر سی متر طول، یک نردبان کار گذارده شود.
لبه بالایی نردبان باید تا حدود یک متر بالاتر از لبه شیار ادامه داشته باشد.
راه های ورود و خروج به محل گودبرداری و حفاری ایمن شود

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 203 ]
این خودروی آتش نشانی ترکیبی از شاسی یک تانک قدیمی روسی و دو دستگاه موتور جنگنده میگ 21 است که از نیروی موتور جت برای پاشیدن آب استفاده می شود. این خودروی جالب آتش نشان توسط مجارستانی ها ساخته شده و در جریان آتش سوزی چاه های نفت کویت در سال 1991 میلادی نیز با موفقیت استفاده شد
با ارسال نظر در ادامه فعالیت سایت کمک کنید
نویسنده : mehrdad
بازدید [ 2121 ]

هر موجود زنده ای برای زیستن احتیاج به اکسیژن هوا دارد واگر به هر علتی اکسیژن به قسمتهای مختلف بدن کم برسد باعث ناراحتی می گردد .

در موجودات زنده ماننده ، انسان و حیوان سیستم گردش خون وظیفه رساندن اکسیژن به بافتها و بازگردادن گاز کربنیک به ششها را دارد و چناچه اکسیژن از حد لازم جهت مصرف کمتر باشد و یا آلوده به گازهای سمی و یا بخارات مواد دیگر گردد غیر قابل استفاده بوده و نیاز بدن را جوابگو نخواهد بود .

کمبود اکسیژن در ارتفاعات و یا در زیر زمین مانند معادن نیز گاه انسان و حیوانات را تهدید به مرگ می کند .

تمام موارد بالا و عوامل مختلف دیگر وجود وسیله ای که هوا رسانی نماید و کمبود اکسیژن را رفع کند مورد توجه قرار می دهد و بدین خاطر در آتش نشانی از دستگاههای تنفسی استفاده می شود .

قبل از تشریح انواع دستگاههای تنفسی و توضیح قسمتهای مختلف هر یک باید عمل دوم و عمل بازدم و مقدار مصرف هر شخص در دقیقه معلوم گردد و سپس وسیله مناسب انتخاب شود .

2-3- عمل دم

        هوای اطراف ما دارای 21% اکسیژن 78% نیتروژن و 1% گازهای بی اثر است و در هر بار تنفس این مقدار وارد بدن می گردد از 21% اکسیژن 4% در بدن مصرف و بقیه بصورت گاز کربنیک خارج می گردد . نیتروژن در سوخت و ساز بدن مصرف نشده و فقط عمل رقیق کردن اکسیژن را بعهده دارد .

3-3- عمل بازدم

        درهنگام بازدم تنفسی 17% اکسیژن و4% گازکربنیک 78% نیتروژن 1% گازهای بی اثر از طریق ششها به هوا برگردانده می شود .

4-3- مقدار مصرف

        انسان در هر بار تنفس 2 لیتر هوا را وارد بدن می کند و در هر دقیقه 15 بار بطور تقریبی عمل تنفس صورت      می گیرد و در شرایط دشوار گاهی تا 30 بار و یا بیشتر در دقیقه عمل تنفس اتفاق می افتد .

مقدار هوای مصرفی برای آتش نشان با دستگاه تنفسی را بطور متوسط 40 لیتر در دقیقه در نظر می گیرند که میانگینی از شرایط عادی و شرایط دشوار در عملیات است . اکنون با پی بردن به لزوم دستگاه تنفسی به شرح انواع دستگاههای تنفسی می پردازیم .

 

5-3- انواع دستگاههای تنفسی

1ـ دستگاه تنفسی با هوای فشرده نوع انفرادی مدار باز 2ـ دستگاه تنفسی با هوای فشرده ارتباط از طریق لوله مدار باز 3ـ دستگاه تنفسی از نوع بلومن 4ـ دستگاه تنفسی با اکسیژن فشرده ، نوع انفرادی ـ مدار بسته 5ـ دستگاه تنفسی صافی دار ( فیلتردار ) .

از انواع مختلف دستگاههای تنفسی فقط نوع دستگاه تنفسی با هوای فشرده که بصورت انفرادی مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر در آتش نشانی کارایی دارد که به شرح قطعات مختلف و نوع کارکرد استفاده آن می پردازیم .

6-3- دستگاه تنفسی با هوای فشرده ( نوع انفرادی )

این دستگاه شامل قسمتهای زیر می باشد :

1ـ سیلندر

2 ـ بدنه

3ـ ماسک صورت

4ـ قسمت فشار شکن و شیر تنظیم فشار

5ـ فشار سنج

6ـ واسطه لوله کمکی

7ـ سوت خبر

8ـ آژیر خطر

ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده نمایید

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 1962 ]

✅کدهای اضطراری  

📮   110    پلیس
📮   111     ارتباط با دولت
📮   112    هلال احمر
📮   113    اداره اطلاعات
📮   114    اطلاعات سپاه
📮   115    اورژانس
📮   116    حراست انتظامی
📮   117    خرابی تلفن ثابت
📮   118    اطلاعات تلفن ثابت
📮   119    اعلام ساعت رسمی
📮   120    پلیس راه
📮  121    اتفاقات برق
📮  122    اتفاقات آب
📮  123   اورژانس  بهزیستی
📮  124   مبارزه با گرانفروشی
📮  125   آتش نشانی
📮  129   دادگستری

☎️   131    جهاد کشاورزی
☎️   132    ارتباط با قوه مقننه
☎️   133    تاکسی برون شهری
☎️   134    هوا شناسی
☎️   137    شهرداری
☎️   190    شکایت از اورژانس
☎️   192    تقویم و ساعات شرعی
☎️   193    اداره پست
☎️   194    خرابی گاز
☎️   195   شکایت از مخابرات
☎️   197   شکایت نیرو انتظامی
☎️   199   فرودگاه هواپیمایی
 
کدهای چهار رقمی :

☎️    1504   حفظ منابع طبیعی
☎️    1540    حفظ محیط زیست
☎️   1480    مشاوره بهزیستی
☎️   1490    وزارت  بهداشت
☎️    1520   اموزش و پرورش
☎️   1590    پزشک خانواده
☎️   1544    اینترنت اسیا تک
☎️   1690   نظام پزشکی
☎️   1616    بنیاد شهید  ایثارگران
☎️   1819    شکایت از درمان

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 188 ]

كمكهاي اوليه در آسيب هاي دستگاه اسكلتي – عضلاني
كمكهاي اوليه براي تمام آسيب هاي اسكلتي ( شكستگي , دررفتگي و پيچ خوردگي ) يكسان است و شامل مراحل زير مي باشد:
1- با حفظ خونسردي , صحنه حادثه را ارزيابي و درخواست كمك مي كنيد .
2- وضعيت تنفسي و هوشياري مصدوم را كنترل كنيد .
3- تمامي زخم هاي باز را با گاز استريل بپوشانيد و خونريزي را كنترل كنيد .
4- اگر آسيب يا علامت واضحي وجود ندارد , ولي مصدوم از درد شكايت دارد, هميشه مبنا را بر وجود شديدترين آسيب اسكلتي يعني شكستگي بگذاريد و اقدامات لازم را انجام دهيد .
5- از اقدام برا ي جا انداختن موارد شكستگي يا در رفتگي به شدت پرهيز كنيد . به علاوه اگر سر استخوان شكسته از زخم بيرون زده است , سعي در فرو بردن آن به درون زخم نداشته باشيد , بلكه آن را با روش مناسب , پانسمان و بانداژ كنيد و سپس عضو صدمه ديده را با روش صحيح آتل بندي و بي حركت كنيد .
***********
در مواردي كه شك به دررفتگي يا پيچ خوردگي نيز وجود دارد , بايد درست مثل موارد شكستگي عمل كنيد و اقدامات لازم جهت بي حركت كردن عضو را انجام دهيد . استفاده از كمپرس آب سرد از تورم بيشتر و درد مي كاهد . به يا داشته باشيد كه در اين موارد نيز آتل بندي و بي حركت كردن عضو لازم است .
در كل بي حركت كردن عضو آسيب ديد هاصل مهم و اساسي در موارد شكستگي ها و ديگر آسيب هاي اسكلتي مي باشد . برا ياين منظور از وسيله اي بنامآتل استفاده مي شود .
شكستگي جمجمه , دنده ها , ستون فقرات , لگن و ران شكستگي هاي خطرناكي هستند كه به مراقبت هاي ويژه نياز داند .
شكستگي جمجمه مي تواند با خونريزي داخل جمجمه اي يا ضربه مغزي همراه باشد . بنابراين بايد سطح هوشياري مصدوم , وضعيت تنفس و گردش خون , واكنش تقارن مردمك ها و حس و حركت اندام ها را بررسي كرد و در صورت لزوم و كمك هاي اوليه مناسب را برا ي مصدوم انجام داد . در اين موارد ثابت كردن سر و گردن را فراموش نكنيد .
شكستگي دنده ها گاهي با آسيب به ريه , قلب , كبد يا طحال همراه است . به تنفس , نبض و فشارخون مصدوم توجه كنيد و ه دنبال علائم خونريزي داخلي باشيد .
شكستگي لگن و ران به علت مجاورت با رگ هاي خوني بزرگ هميشه با خطر خونريزي شديد داخلي و حتي مرگ مصدوم همراه هستند . همچنين خطر ديررس ديگر حركت چربي در خون (آمبولي چربي) به دنبال اين شكستگي ها ( به ويژه شكستگي استخوان ران ) و انسداد رگ هاي ريه است كه معمولاً در عرض 24 تا 72 ساعت بعد از شكستگي روي مي دهد و با سرفه , تنگي نفس , احساس بي قراري و اضطراب , تند شدن تنفس و نبض مصدوم و علائم شوك همراه است . آتل بندي و ثابت كردن سريع شكستگي ران بلافاصله پس از وقوع حادثه , احتمال بروز اين عارضه ي خطرناك را تا حد زيادي كاهش مي دهد .
لگن در برگيرنده اندام ها يادراري – تناسلي است و شكستن لگن خطر آسيب به اين اندام ها را در بر دارد .
شكستگي مهره هاي ستون فقرات ( به ويژه مهره هاي گردني ) از اهميت بالايي برخوردار است و نياز به مراقبتهاي خاص دارد . بنابراين به علائم و نشانه هاي آسيب به ستون فقرات (مثل زخم , كبودي يا ساير علائم ضربه به سر , گردن و ستون فقرات , دردناك بودن ستون فقرات هنگام لمس , ضعف , فلج يا عدم توانايي در حركت دادن اندام ها و از دست دادن حس يا مورمور شدن قسمتي از بدن در زير ناحيه صدمه ديده ) توجه كنيد و در صورت لزوم كمك هاي اوليه زير را براي مصدوم انجام دهيد :
1- مصدوم را در وضعيت ثابت نگه داريد و از هر گونه جابه جايي مصدوم به شدت پرهيز كنيد .
2- به سطح هوشياري , راه هوايي , تنفس و گردش خون مصدوم توجه كنيد . تنفس اين بيماران ممكن است به صورت شكمي باشد (بالا و پايين آمدن شكم با هر بار تنفس )
3- نبض , حس و حركت اندام ها رابررسي كنيد .
4- كمكهاي اوليه را براي ساير عوارض و صدمات جدي مصدوم را انجام دهيد .
5- جز براي انجام احياي قلبي –ريوي يا دور كردن مصدوم از محل ناامن و خطرناك , اقدام به جابجايي مصدوم نكنيد .
6- با كمك تخته كمري كوتاه يا بلند , ستون مهره هاي مصدوم را ثابت كنيد .
7-  تا رسيدن نيروهاي امدادي به محل , از هرگونه جابه جايي مصدوم به شدت خودداري كنيد و به ارزيابي مداوم و يادداشت علائم حياتي وي ادامه دهيد .
    انواع آسيب  و كمك ها ي اوليه آنها:
انواع آسيب هاي وارده به دستگاه اسكلتي
  معاينه و نشانه هاي آسيب به دستگاه اسكلتي – عضلاني
     كمكهاي اوليه در آسيب هاي دستگاه اسكلتي – عضلاني

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 454 ]
منـوکسیـد کربـن گازی سمی و خطرناک بوده و چون بدون بو و مزه و غیر قابل دیدن می باشد، اغلب آن را قاتل خاموش می نامند. استنشاق هوای آلوده به گاز منوکسیدکربن مانع از اکسیژن رسانی به بافتهای بدن شده و می تواند موجب آسیبهای مغزی گردد. در محیطهای بسته نظیر خانه، دفتر کار، کلاس درس، خودرو کاروان و قایق تفریحی، تجمع حتی مقدار کمی از گاز CO می تواند خطرناک باشد.
 
توجه! بر اساس بند 3-1-2-9 مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران، چنانچه برای گرم کردن فضاهای داخلی، آب مصرفی و نظایر آن از سوخت فسیلی استفاده شود، نصب هشداردهنده گاز منوکسید کربن الزامی است.
همچنین در مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان ایران، پیشگیری از گازگرفتگی در اولویت مقررات ویژه گازرسانی به ساختمانهای عمومی اعم از اجتماعات، آموزشی، اقامتی، اداری، تجاری و درمانی قرار دارد تا از حداکثر ایمنی کاربران این ساختمانها در مقابل خطرات ناشی از گاز طبیعی اطمینان حاصل گردد.

افراد سالخورده، کودکان و حیوانات خانگی آسیب پذیرترین گروه در ابتلا به مسمومیت با گاز CO هستند و در مقایسه با افراد سالم بزرگسال، در زمان کوتاهتری علائم مسمومیت را از خود نشان میدهند. لذا شما باید توجه بیشتری را در جهت حفاظت آنها بعمل آورید.

افرادی از خانواده را که علائم مسمومیت دارند شناسایی نمایید. در بیشتر موارد گزارش شده از مسمومیت با گاز CO ، افراد قربانی با وجود آگاهی به حال بد خود، قادر به حفاظت از خود و خروج از ساختمان و یا حتی دریافت کمک نبوده اند.

از آنجاکه مسمومیت با گاز منوکسید کربن تدریجی میباشد، استنشاق طولانی مدت غلظت کم این گاز میتواند علائمی مشابه استنشاق کوتاه مدت غلظت بالای آن بهمراه داشته باشد. دستـگاه هشـدار دهنـده گـاز CO بـه گونـه ای طراحی شده تا شما را از حضور گاز CO قبل از شرایط اضطراری که بیشتر افراد دچار علایم مسمومیت می شوند با خبر نماید و این فرصت را به شما میدهد تا با آرامش کامل بتوانید مشکل را برطرف نمایید.
 
علائم مسمومیت با گاز CO
مسمومیت با گاز CO دارای علائم متعدد زیر می باشد که بایستی برای اعضای خانواده شرح داده شوند:

علائم خفیف: سردرد خفیف، تهوع، استفراغ، کوفتگی بدن (که اغلب مشابه علائم آنفولانزا می باشند).

علائم متوسط: سردرد شدید، خواب آلودگی، گیجی، تپش قلب بالا.

علائم شدید: بیهوشی، تشنج، مشکلات قلبی و تنفسی، مرگ.
 
اگر شما حتی علائم خفیف مسمومیت با گاز CO را داشتید، حتماً با پزشک مشورت نمایید.

میزان مسمومیت با گاز منوکسید کربن ارتباط مستقیمی با میزان غلظت گاز CO و مدت زمان قرار گرفتن شخص در معرض این گاز سمی دارد. غلظت گاز CO در هوا در مقیاس PPM (تعداد ذره در یک میلیون ذره، که در اینجا منظور تعداد مولکول گاز CO در یک میلیون مولکول هوا می باشد) اندازه گیری میشود. در جدول زیر علائم مسمومیت با گاز CO در غلظتهای مختلف این گاز و با توجه به مدت زمان قرارگرفتن یک شخص سالم بزرگسال  در معرض هوای آلوده به گاز CO تقسیم بندی شده اند:
 
CO غلظت گاز علائم مسمومیت
50 PPM بیشترین غلظت مجاز و بی خطر گاز CO در هوای محیط کار که یک انسان سالم بزرگسال در طی 8 ساعت مدام میتواند استنشاق نماید.
200 PPM سردرد خفیف ، احساس خستگی ، تهوع ، و سرگیجه پس از 2 تا 3 ساعت استنشاق هوای آلوده به گاز CO
400 PPM سردرد شدید ، تهوع ، و سرگیجه طی 1 تا 2 ساعت استنشاق هوای آلوده به گاز CO/ خطر جانی پس از 3 ساعت
800 PPM سردرد ، تهـوع ، و سرگیـجه پس از 45 دقیقـه قرار گرفتن در معـرض گاز CO / غش کردن و بیهوشی پس از 1 ساعت / مرگ طی 2 تا 3 ساعت
1600 PPM سردرد ، تهـوع ، و سرگیـجه پس از 20 دقیقه قرار گرفـتن در معـرض گاز CO/  مرگ طی 1 تا 2 ساعت
3200 PPM سردرد ، تهـوع ، و سرگیـجه پس از 5 تا 10 دقیقه قرار گرفـتن در معـرض گاز CO /  مرگ طی 1 ساعت
6400 PPM سردرد ، تهـوع ، و سرگیـجه پس از 1 تا 2  دقیقه قرار گرفـتن در معـرض گاز CO /  مرگ طی 30 دقیقه
12800 PPM مرگ طی 1 تا 3 دقیقه
 
مجدداً یادآوری میشود که علائم مسمومیت با گاز CO، علاوه بر غلظت این گاز در هوا و مدت زمان قرارگرفتن شخص در معرض هوای آلوده، به میزان سلامتی و سن شخص نیز بستگی دارد. 
 
منابع احتمالی تولید گاز منـوکسیـد کـربن
در خانه شما، وسایل گرمایشی و پخت و پز منبع اصلی تولید گاز CO می باشند. همچنین خودروهایی که در پارکینگ روشن هستند نیز منبع خطرناکی برای تولید گاز CO می باشند.

گاز منوکسید کربن محصول احتراق ناقص مواد سوختی نظیر گاز شهری، گاز کپسول، نفت، بنزین، گازوئیل، پارافین، زغال سنگ، زغال چوب، چوب و... می باشد. لذا هر وسیله ای که با سوخت کار می کند و دارای عملکرد معیوب بوده، یا به طور صحیح نصب نشده و یا دارای دودکش مناسب نمی باشد،می تواند منبع تولید و انتشار گاز CO باشد:
 
• آبگرمکن، بخاری دیواری و زمینی، بخاری سیار، شومینه، موتور خانه، اجاق گاز، لباس خشک کن گازی، اجاق با سوخت چوب، گرم کننده های سونا و استخر.

• دودکش مسدود و گرفته، دودکش پوسیده و یا جدا شده.

• خودرو ها و تجهیزات احتراق داخلی نظیر ژنراتور برق که در پارکینگ سرپوشیده یا روباز، چسبیده به خانه و یا در مجاورت خانه روشن هستند.
• کباب پز یا مَنقل که در محیط بسته استفاده شود.

• دود سیگار نیز گاز CO را به هوای تنفسی شما می افزاید.
 
شرایطی که میتواند موجب انتشار گاز CO شود
شرایط زیر نیز میتوانند بطور موقتی موجب انتشار گاز CO در محیط خانه شوند:

• پس زدن دود در دودکش، ناشی از شرایط جوّی بیرون از خانه نظیر جهت وزش باد و سرعت آن. همچنین سنگین بودن هوا در داخل دودکش نیز مانع از خروج دود میگردد که عمدتاً در هوای سرد و مرطوب و وقتی دستگاه تازه روشن شده است اتفاق می افتد.

• فشار منفی ناشی از بکارگیری اگزوزفن ها.

• استفاده همزمان از چندین وسیله گرمایشی در محیط بسته و کوچک.

• دودکش آبگرم کن، موتورخانه و لباس خشک کن گازی که در اثر لرزش دستگاه بتدریج در جای خود لق شده اند.

• دودکش غیر استاندارد و غیر متعارف که شرایط فوق را تشدید میکند.

• استفاده طولانی مدت از وسایل گرمایشی بدون دودکش نظیر اجاق گاز و فر و بخاری سیار.

• وارونگی دما در فصول سرد سال که موجب انباشته شدن گازهای ناشی از احتراق در مجاورت زمین میگردد.
نویسنده : mehrdad
بازدید [ 359 ]