آتش نشانی-اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI

تماس 09102050323

logo-samandehi

آتش نشانی - امداد و نجات
شروع به فعالیت 23-5-92
دریافت مجوز 17-8-94
دارای مجوز
نشر دیجیتال برخط به شماره 2324 از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال

و همچنین مجوز رسانه برخط اختصاصی با کد شامد 1-1-698164-65-3-1 از سامانه محتوای فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

دامنه های اختصاصی ما:
www.saveh125.ir
www.125saveh.ir


شماره های تماس مدیر سایت :

09102050323

09999901250

(کارشناس مدیریت و فرماندهی در حریق و حوادث آتش نشان مهرداد شاهرخ)

---------------------------------------

آدرس وب سایت تازه تاسیس آتش نشانی شهرصنعتی کاوه

www.kaveh125.ir

منوی اصلی

جشنواره وب

آتلیه حس برتر

عضويت سريع

شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
رمز عبور:
تايپ مجدد:
 

آمار کاربران

آب و هوای آنلاین ساوه

آتش نشانی-اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI: حوادث آسانسور

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

یک کارگر ساوجی در حین تست درب اتوماتیک دچار سانحه شد و جان خود را از دست داد.

 ساعت ۱۰:۱۰ امروز سه شنبه، خبر وقوع سانحه به دلیل گیر کردن یکی از کارگران کارخانجات شهرصنعتی کاوه در حین تست درب اتوماتیک به مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ ساوه اطلاع رسانی شد.

بلافاصله پایگاه شهرصنعتی کاوه به محل اعزام شد -با توجه به شدت صدمات وارده عملیات احیای قلبی و ریوی توسط تکنسینهای اورژانس انجام گرفت و مصدوم به بیمارستان شهید چمران اعزام شد ولی متاسفانه تلاش کادر درمان بیمارستان و اورژانس۱۱۵ نتیجه نداشت و فرد حادثه دیده جان خود را از دست داد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 193 ]

هر موجود زنده ای برای زیستن احتیاج به اکسیژن هوا دارد واگر به هر علتی اکسیژن به قسمتهای مختلف بدن کم برسد باعث ناراحتی می گردد .

در موجودات زنده ماننده ، انسان و حیوان سیستم گردش خون وظیفه رساندن اکسیژن به بافتها و بازگردادن گاز کربنیک به ششها را دارد و چناچه اکسیژن از حد لازم جهت مصرف کمتر باشد و یا آلوده به گازهای سمی و یا بخارات مواد دیگر گردد غیر قابل استفاده بوده و نیاز بدن را جوابگو نخواهد بود .

کمبود اکسیژن در ارتفاعات و یا در زیر زمین مانند معادن نیز گاه انسان و حیوانات را تهدید به مرگ می کند .

تمام موارد بالا و عوامل مختلف دیگر وجود وسیله ای که هوا رسانی نماید و کمبود اکسیژن را رفع کند مورد توجه قرار می دهد و بدین خاطر در آتش نشانی از دستگاههای تنفسی استفاده می شود .

قبل از تشریح انواع دستگاههای تنفسی و توضیح قسمتهای مختلف هر یک باید عمل دوم و عمل بازدم و مقدار مصرف هر شخص در دقیقه معلوم گردد و سپس وسیله مناسب انتخاب شود .

2-3- عمل دم

        هوای اطراف ما دارای 21% اکسیژن 78% نیتروژن و 1% گازهای بی اثر است و در هر بار تنفس این مقدار وارد بدن می گردد از 21% اکسیژن 4% در بدن مصرف و بقیه بصورت گاز کربنیک خارج می گردد . نیتروژن در سوخت و ساز بدن مصرف نشده و فقط عمل رقیق کردن اکسیژن را بعهده دارد .

3-3- عمل بازدم

        درهنگام بازدم تنفسی 17% اکسیژن و4% گازکربنیک 78% نیتروژن 1% گازهای بی اثر از طریق ششها به هوا برگردانده می شود .

4-3- مقدار مصرف

        انسان در هر بار تنفس 2 لیتر هوا را وارد بدن می کند و در هر دقیقه 15 بار بطور تقریبی عمل تنفس صورت      می گیرد و در شرایط دشوار گاهی تا 30 بار و یا بیشتر در دقیقه عمل تنفس اتفاق می افتد .

مقدار هوای مصرفی برای آتش نشان با دستگاه تنفسی را بطور متوسط 40 لیتر در دقیقه در نظر می گیرند که میانگینی از شرایط عادی و شرایط دشوار در عملیات است . اکنون با پی بردن به لزوم دستگاه تنفسی به شرح انواع دستگاههای تنفسی می پردازیم .

 

5-3- انواع دستگاههای تنفسی

1ـ دستگاه تنفسی با هوای فشرده نوع انفرادی مدار باز 2ـ دستگاه تنفسی با هوای فشرده ارتباط از طریق لوله مدار باز 3ـ دستگاه تنفسی از نوع بلومن 4ـ دستگاه تنفسی با اکسیژن فشرده ، نوع انفرادی ـ مدار بسته 5ـ دستگاه تنفسی صافی دار ( فیلتردار ) .

از انواع مختلف دستگاههای تنفسی فقط نوع دستگاه تنفسی با هوای فشرده که بصورت انفرادی مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر در آتش نشانی کارایی دارد که به شرح قطعات مختلف و نوع کارکرد استفاده آن می پردازیم .

6-3- دستگاه تنفسی با هوای فشرده ( نوع انفرادی )

این دستگاه شامل قسمتهای زیر می باشد :

1ـ سیلندر

2 ـ بدنه

3ـ ماسک صورت

4ـ قسمت فشار شکن و شیر تنظیم فشار

5ـ فشار سنج

6ـ واسطه لوله کمکی

7ـ سوت خبر

8ـ آژیر خطر

ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده نمایید

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 2641 ]

⭕️ انواع آسانسورها :

آسانسورها دارای سه نوع مختلف می باشد كه عبارتند از:  

1ـ آسانسورهای برقی
2ـ آسانسورهای زنجيره ای
3ـ آسانسورهای روغنی يا هيدروليكی


⭕️ آسانسورهاي برقي :
آسانسورهاي برقي از يك كابين و يك وزنه تشكيل شده است كه بوسيلة سيم فولادي به يكديگر متصل مي باشند .
اين سيم فولادي بر روي يك قرقره به نام قرقره كشش كه به الكتروموتور متصل مي باشد قراردارد، بطـوري كه وزنة تعادل و كابين هردو ازناحية قرقره كشش آويزان بوده و در خلاف جهت يكديگر در داخل يك محفظه به نام چاه آسانسور بالا و پايين مي رود .

كابين آسانسور بوسيلة دكمه هاي فشاري كه در خارج و داخل كابين كار گذاشته شده است و همچنين تابلوي فرمان و انتخاب كنندة طبقات، كنترل مي شود .  

 كابين آسانـسور در وسط دو ريل فولادي(T)شكل كه در دو طرف چاه آسانسور قرار گرفته است مي باشد.
اين دو ريل باعث مي شود كه كابين آسانسور فقط در جهت عمودي حركت كرده و مـانع از حركتهـاي افقـي كابين شود.

در اكثر قريب به اتفاق آسانسورهاي برقي جهت كاهش بار موتور از وزنة تعادل استفاده مي شود كه خلاف جهت كابين بصورت عمود بالا و پايين مي رود.
وزنة تعادل از بتن و يا چدن ساخته مي شود.

وزن وزنة تعادل برحسب فرمول زير محاسبه مي شود.

وزن كابين + ظرفيت آسانسور تقسيم بر ٢ = وزنة تعادل

وزنة تعادل همانند كابين آسانسور در وسط دو ريل فولادي T شكل به نام ريل راهنما قرار دارد .

بـر روي كابين آسانسورها سيستم كنترلي به نام ريزيم نصب مي شود كه تعميركار آسانسور با قرار گرفتن بر روي كابين جهت تعمير و نگهداري با تغيير وضعيت يك سوييچ آسانسور را از مدار خارج كرده و در اختيار خود گرفته و بـا فشار دو دكمه كابين را بالا و پايين می برد.

⭕️ موتورهاي آسانسور:

معمولاً در آسانسورها از دو نوع موتور استفاده مي شود:

الف ـ موتورهاي گيربكسي :

در اين نوع موتورها نيروي
محركة انتقالي به قرقره كشش از طريق يك چـرخ دنـدة حلزونـي بـه نـام گيربكس صورت مي گيرد به همين لحاظ به آن موتورگيربكسي مي گويند.

ب ـ موتورهاي بدون گيربكس:

در اين نوع موتورها نيروي محركه بطور مستقيم از موتور به قرقره كشش منتقل ميگردد و فاقد گيـربكس مي باشد، به همين لحاظ به آن موتور بدون گيربكس مي گويند. موتورهاي بدون گيربكس از سرعت بيـشتري برخوردار هستند و به منظور كاهش سرعت و افزايش قدرت از موتورهاي گيربكسي استفاده مي شود.


⭕️ ترمز آسانسور:

در كليه آسانسورها براي توقف كابين از ترمز استفاده مي شود.
اين ترمز بايد به گونه اي باشد كه در زمان قطع برق نيز مانع از حركت كابين شود؛ به همين دليل وجود يك ترمز برقي مكانيكي با عملكرد ايمني در زمان قطع برق براي كليه آسانسورها ضرورت دارد.

زماني كه موتور در حال كاركردن است فنرهاي ترمز جمع شده، در نتيجه لنت هاي ترمز از استوانة ترمز فاصله گرفته و كابين حركت مي كند. زماني كه كابين حركت نمي كند، موتور از حركت ايستاده، جريان برق قطع شده، در نتيجه فنرهاي ترمز باز شده و لنتهاي ترمز به استوانة ترمـز چسبيده و باعث توقف كابين مي گردد.

⭕️ درهای آسانسور:

در محل ورودي آسانسورها بايد در مجموعه در وجود داشته باشد.

الف ـ درهاي اتاقك كه به اتاقك آسانسور متصل مي شوند.

ب ـ درهاي پاگرد كه به ديوارة چاه آسانسور متصل مي شوند. درهاي پاگرد نبايد داراي وسيله اي نظير دستگيره باشد كه يك فرد غيرمجاز قادر به بازكردن آنها باشـد. درهاي پاگرد كليدهاي مخصوصي دارد كه فقط نزد مسئول نگهداري آسانسور است.

مكانيزم درهاي پاگرد بـه نحوي است كه با باز شدن يك در، يك اتصال جريان برق قطع شده و آسانسور از كار مي افتد و با بسته شـدن در پاگرد دوباره جريان برق وصل شده و آسانسور دوباره حركت مي کند

⭕️ تنظيم كننده اضافه سرعت در آسانسور :

براي بازداشتن اتاقك از اضافة سرعت ناشي از بريدن يا كشيده شدن كابل هاي فـولادي يـا يـك نقـص الكتريكي، وجود تنظيم كنندة اضافة سرعت لازم است.

تنظيم كننده معمولاً در اتاق موتورخانه در بـالاي چـاه آسانسور نصب مي شود و به يك قرقره به قطر 30 سانتيمتر مجهز است كه توسط كابل فولادي نگهبان حركت مي كند. يك انتهاي كابل به سيستم ترمز در يك اتاقك و يا بالاي آن كه اصطلاحاً ترمز پاراشوت گفته مي شود متصل است و انتهاي ديگرآن به سمت بالا برمي گردد و پس از گذشتن از چاه آسانسور به دور قرقرة تنظـيم كننـده ميپيچد و سپس به پايين چاه آسانسور امتداد يافته و به دور قرقرة كشش در كف پيچيده و در انتهـا بـه زيـر اتاقك باز مي گردد. همانطور كه اتاقك آسانسور حركت مي كند كابل نگبهان قرقره را به حركت در مي آورد و زماني كه سرعت كابين افزايش مي يابد قرقره تنظيم كنندة سرعت، عكس العمل نـشان داده و ايـن عكـس العمل به كف كابين انتقال يافته و بالشتك هاي كف آسانسور به روي ريـل راهنمـاي كـابين سـاييده شـده و اصطلاحاً پاراشوت انجام مي شود و به اين طريق كابين از حركت باز مـي ايـستد.

در بعـضي از آسانـسورها هنگامي كه تنظيم كنندة عكس العمل نشان مي دهد سيستم برق نيز قطع مي گردد و از آنجا كه سيـستم ترمـز برقي ـ مكانيكي مي باشد با قطع برق، سيستم ترمز بكار افتاده و به اين طريق هم از سقوط كابين جلوگيري مي شود.


⭕️ ضربه گير در آسانسور:

با وجود اينكه در كليه آسانسورها سيستم هاي ايمني متعددي جهت جلوگيري از سقوط كابين نـصب مـي شود باز اين احتمال وجود دارد كه كابين سقوط كند و براي جلوگيري از خسارت به كابين و سرنشينان آن در ته چاه آسانسور بر روي فونداسيون و يا انتهاي ريل راهنماي T شكل، فنرهاي ضربه گير، لاستيك و يا ضـربه گيـر هيدروليكي نصب مي شود كه هرگاه به دلايلي كابين سقوط كرد كابين مستقيماً با زمين برخـورد نكنـد، بلكـه بوسيله اين وسايل از سرعت آن تا حد امكان كاسته شود.

⭕️ سيستم اضافه بار در آسانسور:

جهت جلوگيري از اضافه بار آسانسورها كه منجر به سقوط كابين و خرابي سيستم آسانسور مي شود سنسور و يا وزن سنجي را در كف كابين آسانسور قرار مي دهند و هنگامي كه بار بيش از ظرفيت كابين شود بـصورت اتوماتيك باعث قطع آسانسور شده و آسانسور از حركت باز مي ايستد و تا زماني كه وزن بار يا مسافر بـه حـد مجاز نرسد آسانسور حركت نمي كند.

⭕️ زنجير يا سيم بكسل جبران يا تعليق در آسانسور :
 
در ساختمان هاي مرتفع و بلند، هرگاه كابين در بالاي چاه آسانسور قرار بگيرد طبيعتـاً وزنـه تعـادل در انتهاي چاه قرار مي گيرد و بالعكس هرگاه وزنه تعادل در بالاي چاه آسانسور قرار گيرد كابين در انتهاي چـاه آسانسور قرار مستقر مي شود و در اين هنگام كابين يا وزنه تعادل كه در پايين چاه است، وزن سيم بكسل متصل به آن كه به ارتفاع چاه آسانسور مي باشد به كابين و يا وزنه تعادل كه در قسمت پايين چاه مي باشد اضافه مي شود و اين مقدار بسيار زياد بوده و در اثر مدت زمان طولاني به موتور آسانسور صدمه وارد مي سـازد؛

بـراي جبران اين اضافه بار اضافي كه گاهي به وزنه تعادل و گاهي به كابين تحميل مي شـود لازم اسـت از انتهـاي كابين، سيم بكسل هم قطر و اندازه سيم بكسل كشش آسانسور وصل و سر ديگر آن به وزنه تعادل متصل شود كه اين نقيصه در هنگام حركت آسانسور جبران مي گردد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 956 ]