آتش نشانی-اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI

تماس 09102050323

logo-samandehi

آتش نشانی - امداد و نجات
شروع به فعالیت 23-5-92
دریافت مجوز 17-8-94
دارای مجوز
نشر دیجیتال برخط به شماره 2324 از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال

و همچنین مجوز رسانه برخط اختصاصی با کد شامد 1-1-698164-65-3-1 از سامانه محتوای فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

دامنه های اختصاصی ما:
www.saveh125.ir
www.125saveh.ir


شماره های تماس مدیر سایت :

09102050323

09999901250

(کارشناس مدیریت و فرماندهی در حریق و حوادث آتش نشان مهرداد شاهرخ)

---------------------------------------

آدرس وب سایت تازه تاسیس آتش نشانی شهرصنعتی کاوه

www.kaveh125.ir

منوی اصلی

جشنواره وب

آتلیه حس برتر

عضويت سريع

شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
رمز عبور:
تايپ مجدد:
 

آمار کاربران

آب و هوای آنلاین ساوه

آتش نشانی-اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI: سقوط

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

چگونه در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، عزاداری ایمن داشته باشیم؟

www.saveh125.ir

توصیه‌های بیست گانه سایت ساوه125 به شرح ذیل است:

  1. در فضاهای تجمعی پرتراكم مانند زیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، و تكایا به ازای 50 تا 300 نفر دو راه خروج، از 301 تا 1000 نفر سه خروجی و بیشتر از 1000 نفر چهار خروجی دور از هم كه همواره باز و فاقد هر گونه مانع باشند، لازم و ضروری است.
  2. رعایت فاصله مناسب سیم‌ها، اتصالات و ادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتعال مانند پرچم، پلاکارد، پرده، فرش، تابلو و... الزامی است.
  3. هر فیوز برق باید استاندارد بوده و از بکارگیری فیوزهای تقویت شده و غیر استاندارد جداً خودداری شود. گرفتن انشعابات متعدد از یك پریز برق و وارد آوردن بار بیش از ظرفیت، موجب آتش‌سوزی الكتریكی می‌شود.
  4. استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا، بدون حباب و حفاظ مناسب، خطر آفرین و خسارت بار است.
  5. قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد و سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.
  6. در صورت استفاده از بخاری‌های نفتی بایستی قبل از پر كردن منبع سوخت، بخاری خاموش شود.
  7. به هنگام گرفتن انشعاب از لوله كشی گاز حتماً از شیلنگ‌های فشار قوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.
  8. رعایت حداقل یك متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال مانند پشتی، فرش، پرچم و... الزامی است.
  9. قبل از استفاده از دستگاه حرارت زا مانند: بخاری‌ها، سیستم حرارت مركزی و امثال آن دودكش را نظافت و از باز بودن مسیر دودكش اطمینان حاصل کنید.
  10. دودكش‌ها در ناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به كلاهك باشند تا از افتادن اجسام داخل دودكش و انسداد آن و همچینن كوران هوا در زمان وزش تند بادها مصون باشند.
  11. دودكش‌ها نبایستی در مجاورت پرده، چادر برزنتی و مواد قابل اشتعال قرار گیرد و از محل كاملاً امن با قابلیت غیر قابل اشتعال عبور داده شود.
  12. برای افراد سالخورده و اطفال حتماٌ باید مكانی امن در نزدیكترین نقطه به راه خروجی پیش بینی شود.
  13. برای گرم کردن فضای داخل چادرهای تكایا، از بخاری‌های دمنده با استقرار در خارج از چادر كه هوای گرم را به داخل می‌دمند، استفاده شود.
  14. از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل این اماکن و نیز محل طبخ غذا خودداری شود.
  15. آغشته کردن چادرهای برزنتی به روغن و مواد نفتی برای جلوگیری از نشت رطوبت باران موجب آتش گیری وآتش‌سوزی سریع چادر خواهد شد.
  16. در تمامی قسمت‌ها به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه كافی كپسول‌های آتش‌نشانی سیار موجود باشد و كاركنان باید نحوه استفاده از آنها را فرا بگیرند.
  17. یك دستگاه قرقره آب آتش‌نشانی با استفاده از شیلنگ فشار قوی به متراژ 20 متر و سرلوله مخصوص متصل به شبكه آب موجود در كنار درهای ورودی و خروجی نصب شود.
  18. تمامی مدیران، مسئولان و خدمه مساجد، حسینیه و تکایا با مراجعه به نزدیكترین ایستگاه آتش‌نشانی محل، مسائل ایمنی ونحوه مقابله با آتش‌سوزی‌ها وحوادث را آموزش ببیند.
  19. از روشن کردن هرگونه شعله روباز در داخل و یا کنار چادر تکایا برای گرم کردن محیط، طبخ غذا، چای و غیره جداً خودداری شود. توصیه می‌شود مکان مناسبی در قسمت دیگری دور از محیط تکایا به این امر اختصاص داده شود.
  20. در صورت بروز آتش‌سوزی ضمن حفظ خونسردی و خارج کردن افراد از داخل این اماکن، همزمان با اطلاع دادن آن به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از طریق تلفن 125، نسبت به خاموش کردن آتش‌سوزی‌های با وسعت کم، در حد بستن شیر بخاری نفتی یا گازی و استفاده از خاموش کننده‌های دستی، اقدام کنند.
نویسنده : مهرداد شاهرخ
بازدید [ 1664 ]

💢سقوط کارگر در شهر صنعتی کاوه

🔹در ساعت 14:37 دقیقه ظهر امروز جمعه , گزارشی مبنی بر سقوط  از ارتفاع کارگر یکی از کارخانجات شهرصنعتی کاوه به مرکز اورژانس 115 ساوه اطلاع رسانی شد که بلافاصله عوامل اورژانس به محل حادثه اعزام و مصدوم را پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی راهی بیمارستان مدرس کردند.

****************************************

جمعی از پرسنل آتش نشانی ایستگاه شهر صنعتی کاوه به مناسبت سالروز حادثه پلاسکو از بیمارستان چمران تا ایستگاه آتش نشانی شهرصنعتی را پیاده روی کردند.

****************************************

حریق شرکت اسپرس تجارت انتهای خیابان ۲۰ شهر صنعتی کاوه جنب شرکت خلیج فارس / اعزام خودروهای آتش نشانی ایستگاه شهرصنعتی کاوه به محل

هنوز از شدت آتش سوزی و علت ان اطلاعی در دست نیست.

حریق هم اکنون کنترل شده و درحال لکه گیری و اطفا کامل توسط اتش نشانی میباشد

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 179 ]

⭕️ انواع آسانسورها :

آسانسورها دارای سه نوع مختلف می باشد كه عبارتند از:  

1ـ آسانسورهای برقی
2ـ آسانسورهای زنجيره ای
3ـ آسانسورهای روغنی يا هيدروليكی


⭕️ آسانسورهاي برقي :
آسانسورهاي برقي از يك كابين و يك وزنه تشكيل شده است كه بوسيلة سيم فولادي به يكديگر متصل مي باشند .
اين سيم فولادي بر روي يك قرقره به نام قرقره كشش كه به الكتروموتور متصل مي باشد قراردارد، بطـوري كه وزنة تعادل و كابين هردو ازناحية قرقره كشش آويزان بوده و در خلاف جهت يكديگر در داخل يك محفظه به نام چاه آسانسور بالا و پايين مي رود .

كابين آسانسور بوسيلة دكمه هاي فشاري كه در خارج و داخل كابين كار گذاشته شده است و همچنين تابلوي فرمان و انتخاب كنندة طبقات، كنترل مي شود .  

 كابين آسانـسور در وسط دو ريل فولادي(T)شكل كه در دو طرف چاه آسانسور قرار گرفته است مي باشد.
اين دو ريل باعث مي شود كه كابين آسانسور فقط در جهت عمودي حركت كرده و مـانع از حركتهـاي افقـي كابين شود.

در اكثر قريب به اتفاق آسانسورهاي برقي جهت كاهش بار موتور از وزنة تعادل استفاده مي شود كه خلاف جهت كابين بصورت عمود بالا و پايين مي رود.
وزنة تعادل از بتن و يا چدن ساخته مي شود.

وزن وزنة تعادل برحسب فرمول زير محاسبه مي شود.

وزن كابين + ظرفيت آسانسور تقسيم بر ٢ = وزنة تعادل

وزنة تعادل همانند كابين آسانسور در وسط دو ريل فولادي T شكل به نام ريل راهنما قرار دارد .

بـر روي كابين آسانسورها سيستم كنترلي به نام ريزيم نصب مي شود كه تعميركار آسانسور با قرار گرفتن بر روي كابين جهت تعمير و نگهداري با تغيير وضعيت يك سوييچ آسانسور را از مدار خارج كرده و در اختيار خود گرفته و بـا فشار دو دكمه كابين را بالا و پايين می برد.

⭕️ موتورهاي آسانسور:

معمولاً در آسانسورها از دو نوع موتور استفاده مي شود:

الف ـ موتورهاي گيربكسي :

در اين نوع موتورها نيروي
محركة انتقالي به قرقره كشش از طريق يك چـرخ دنـدة حلزونـي بـه نـام گيربكس صورت مي گيرد به همين لحاظ به آن موتورگيربكسي مي گويند.

ب ـ موتورهاي بدون گيربكس:

در اين نوع موتورها نيروي محركه بطور مستقيم از موتور به قرقره كشش منتقل ميگردد و فاقد گيـربكس مي باشد، به همين لحاظ به آن موتور بدون گيربكس مي گويند. موتورهاي بدون گيربكس از سرعت بيـشتري برخوردار هستند و به منظور كاهش سرعت و افزايش قدرت از موتورهاي گيربكسي استفاده مي شود.


⭕️ ترمز آسانسور:

در كليه آسانسورها براي توقف كابين از ترمز استفاده مي شود.
اين ترمز بايد به گونه اي باشد كه در زمان قطع برق نيز مانع از حركت كابين شود؛ به همين دليل وجود يك ترمز برقي مكانيكي با عملكرد ايمني در زمان قطع برق براي كليه آسانسورها ضرورت دارد.

زماني كه موتور در حال كاركردن است فنرهاي ترمز جمع شده، در نتيجه لنت هاي ترمز از استوانة ترمز فاصله گرفته و كابين حركت مي كند. زماني كه كابين حركت نمي كند، موتور از حركت ايستاده، جريان برق قطع شده، در نتيجه فنرهاي ترمز باز شده و لنتهاي ترمز به استوانة ترمـز چسبيده و باعث توقف كابين مي گردد.

⭕️ درهای آسانسور:

در محل ورودي آسانسورها بايد در مجموعه در وجود داشته باشد.

الف ـ درهاي اتاقك كه به اتاقك آسانسور متصل مي شوند.

ب ـ درهاي پاگرد كه به ديوارة چاه آسانسور متصل مي شوند. درهاي پاگرد نبايد داراي وسيله اي نظير دستگيره باشد كه يك فرد غيرمجاز قادر به بازكردن آنها باشـد. درهاي پاگرد كليدهاي مخصوصي دارد كه فقط نزد مسئول نگهداري آسانسور است.

مكانيزم درهاي پاگرد بـه نحوي است كه با باز شدن يك در، يك اتصال جريان برق قطع شده و آسانسور از كار مي افتد و با بسته شـدن در پاگرد دوباره جريان برق وصل شده و آسانسور دوباره حركت مي کند

⭕️ تنظيم كننده اضافه سرعت در آسانسور :

براي بازداشتن اتاقك از اضافة سرعت ناشي از بريدن يا كشيده شدن كابل هاي فـولادي يـا يـك نقـص الكتريكي، وجود تنظيم كنندة اضافة سرعت لازم است.

تنظيم كننده معمولاً در اتاق موتورخانه در بـالاي چـاه آسانسور نصب مي شود و به يك قرقره به قطر 30 سانتيمتر مجهز است كه توسط كابل فولادي نگهبان حركت مي كند. يك انتهاي كابل به سيستم ترمز در يك اتاقك و يا بالاي آن كه اصطلاحاً ترمز پاراشوت گفته مي شود متصل است و انتهاي ديگرآن به سمت بالا برمي گردد و پس از گذشتن از چاه آسانسور به دور قرقرة تنظـيم كننـده ميپيچد و سپس به پايين چاه آسانسور امتداد يافته و به دور قرقرة كشش در كف پيچيده و در انتهـا بـه زيـر اتاقك باز مي گردد. همانطور كه اتاقك آسانسور حركت مي كند كابل نگبهان قرقره را به حركت در مي آورد و زماني كه سرعت كابين افزايش مي يابد قرقره تنظيم كنندة سرعت، عكس العمل نـشان داده و ايـن عكـس العمل به كف كابين انتقال يافته و بالشتك هاي كف آسانسور به روي ريـل راهنمـاي كـابين سـاييده شـده و اصطلاحاً پاراشوت انجام مي شود و به اين طريق كابين از حركت باز مـي ايـستد.

در بعـضي از آسانـسورها هنگامي كه تنظيم كنندة عكس العمل نشان مي دهد سيستم برق نيز قطع مي گردد و از آنجا كه سيـستم ترمـز برقي ـ مكانيكي مي باشد با قطع برق، سيستم ترمز بكار افتاده و به اين طريق هم از سقوط كابين جلوگيري مي شود.


⭕️ ضربه گير در آسانسور:

با وجود اينكه در كليه آسانسورها سيستم هاي ايمني متعددي جهت جلوگيري از سقوط كابين نـصب مـي شود باز اين احتمال وجود دارد كه كابين سقوط كند و براي جلوگيري از خسارت به كابين و سرنشينان آن در ته چاه آسانسور بر روي فونداسيون و يا انتهاي ريل راهنماي T شكل، فنرهاي ضربه گير، لاستيك و يا ضـربه گيـر هيدروليكي نصب مي شود كه هرگاه به دلايلي كابين سقوط كرد كابين مستقيماً با زمين برخـورد نكنـد، بلكـه بوسيله اين وسايل از سرعت آن تا حد امكان كاسته شود.

⭕️ سيستم اضافه بار در آسانسور:

جهت جلوگيري از اضافه بار آسانسورها كه منجر به سقوط كابين و خرابي سيستم آسانسور مي شود سنسور و يا وزن سنجي را در كف كابين آسانسور قرار مي دهند و هنگامي كه بار بيش از ظرفيت كابين شود بـصورت اتوماتيك باعث قطع آسانسور شده و آسانسور از حركت باز مي ايستد و تا زماني كه وزن بار يا مسافر بـه حـد مجاز نرسد آسانسور حركت نمي كند.

⭕️ زنجير يا سيم بكسل جبران يا تعليق در آسانسور :
 
در ساختمان هاي مرتفع و بلند، هرگاه كابين در بالاي چاه آسانسور قرار بگيرد طبيعتـاً وزنـه تعـادل در انتهاي چاه قرار مي گيرد و بالعكس هرگاه وزنه تعادل در بالاي چاه آسانسور قرار گيرد كابين در انتهاي چـاه آسانسور قرار مستقر مي شود و در اين هنگام كابين يا وزنه تعادل كه در پايين چاه است، وزن سيم بكسل متصل به آن كه به ارتفاع چاه آسانسور مي باشد به كابين و يا وزنه تعادل كه در قسمت پايين چاه مي باشد اضافه مي شود و اين مقدار بسيار زياد بوده و در اثر مدت زمان طولاني به موتور آسانسور صدمه وارد مي سـازد؛

بـراي جبران اين اضافه بار اضافي كه گاهي به وزنه تعادل و گاهي به كابين تحميل مي شـود لازم اسـت از انتهـاي كابين، سيم بكسل هم قطر و اندازه سيم بكسل كشش آسانسور وصل و سر ديگر آن به وزنه تعادل متصل شود كه اين نقيصه در هنگام حركت آسانسور جبران مي گردد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 1136 ]