آتش نشانی ساوه -اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI


جستجو در سایت



جستجو در وب
جستجوی سايت

09102050323

آتش نشانی - امداد و نجات

آمار سایت:

شروع به فعالیت 23-5-92

دریافت مجوز 17-8-94
logo-samandehi

اولین و تنها سایت آموزش آتش نشانی و مباحث مرتبط در ساوه
و به روز ترین سایت به صورت آپدیت های روزانه و هفتگی در استان
برای دسترسی سریعتر به این پایگاه میتوانید از سه آدرس

www.kaveh125.ir
www.saveh125.ir
www.125saveh.ir

*************

تلگرام09102050323

ارسال نظر از طریق سایت

لیست دارو ها و موارد استفاده

گالری تصاویر سایت

گره ها و طناب ها NEW!

عضويت سريع

شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
رمز عبور:
تايپ مجدد:
 

کلینیک روانشناسی

متخصص روانشناسی -معاونت دانشگاه-استاد دانشگاه

دکتر مریم احسانی

08642225223

ساوه-خیابان انقلاب -ساختمان صدف

آب و هوای آنلاین ساوه

آمار کاربران

اوقات شرعی ساوه

آتش نشانی ساوه -اخبار حوادث و آموزش - امداد و نجات fire house NFSI: حوادث برق

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

⭕️ انواع آسانسورها :

آسانسورها دارای سه نوع مختلف می باشد كه عبارتند از:  

1ـ آسانسورهای برقی
2ـ آسانسورهای زنجيره ای
3ـ آسانسورهای روغنی يا هيدروليكی


⭕️ آسانسورهاي برقي :
آسانسورهاي برقي از يك كابين و يك وزنه تشكيل شده است كه بوسيلة سيم فولادي به يكديگر متصل مي باشند .
اين سيم فولادي بر روي يك قرقره به نام قرقره كشش كه به الكتروموتور متصل مي باشد قراردارد، بطـوري كه وزنة تعادل و كابين هردو ازناحية قرقره كشش آويزان بوده و در خلاف جهت يكديگر در داخل يك محفظه به نام چاه آسانسور بالا و پايين مي رود .

كابين آسانسور بوسيلة دكمه هاي فشاري كه در خارج و داخل كابين كار گذاشته شده است و همچنين تابلوي فرمان و انتخاب كنندة طبقات، كنترل مي شود .  

 كابين آسانـسور در وسط دو ريل فولادي(T)شكل كه در دو طرف چاه آسانسور قرار گرفته است مي باشد.
اين دو ريل باعث مي شود كه كابين آسانسور فقط در جهت عمودي حركت كرده و مـانع از حركتهـاي افقـي كابين شود.

در اكثر قريب به اتفاق آسانسورهاي برقي جهت كاهش بار موتور از وزنة تعادل استفاده مي شود كه خلاف جهت كابين بصورت عمود بالا و پايين مي رود.
وزنة تعادل از بتن و يا چدن ساخته مي شود.

وزن وزنة تعادل برحسب فرمول زير محاسبه مي شود.

وزن كابين + ظرفيت آسانسور تقسيم بر ٢ = وزنة تعادل

وزنة تعادل همانند كابين آسانسور در وسط دو ريل فولادي T شكل به نام ريل راهنما قرار دارد .

بـر روي كابين آسانسورها سيستم كنترلي به نام ريزيم نصب مي شود كه تعميركار آسانسور با قرار گرفتن بر روي كابين جهت تعمير و نگهداري با تغيير وضعيت يك سوييچ آسانسور را از مدار خارج كرده و در اختيار خود گرفته و بـا فشار دو دكمه كابين را بالا و پايين می برد.

⭕️ موتورهاي آسانسور:

معمولاً در آسانسورها از دو نوع موتور استفاده مي شود:

الف ـ موتورهاي گيربكسي :

در اين نوع موتورها نيروي
محركة انتقالي به قرقره كشش از طريق يك چـرخ دنـدة حلزونـي بـه نـام گيربكس صورت مي گيرد به همين لحاظ به آن موتورگيربكسي مي گويند.

ب ـ موتورهاي بدون گيربكس:

در اين نوع موتورها نيروي محركه بطور مستقيم از موتور به قرقره كشش منتقل ميگردد و فاقد گيـربكس مي باشد، به همين لحاظ به آن موتور بدون گيربكس مي گويند. موتورهاي بدون گيربكس از سرعت بيـشتري برخوردار هستند و به منظور كاهش سرعت و افزايش قدرت از موتورهاي گيربكسي استفاده مي شود.


⭕️ ترمز آسانسور:

در كليه آسانسورها براي توقف كابين از ترمز استفاده مي شود.
اين ترمز بايد به گونه اي باشد كه در زمان قطع برق نيز مانع از حركت كابين شود؛ به همين دليل وجود يك ترمز برقي مكانيكي با عملكرد ايمني در زمان قطع برق براي كليه آسانسورها ضرورت دارد.

زماني كه موتور در حال كاركردن است فنرهاي ترمز جمع شده، در نتيجه لنت هاي ترمز از استوانة ترمز فاصله گرفته و كابين حركت مي كند. زماني كه كابين حركت نمي كند، موتور از حركت ايستاده، جريان برق قطع شده، در نتيجه فنرهاي ترمز باز شده و لنتهاي ترمز به استوانة ترمـز چسبيده و باعث توقف كابين مي گردد.

⭕️ درهای آسانسور:

در محل ورودي آسانسورها بايد در مجموعه در وجود داشته باشد.

الف ـ درهاي اتاقك كه به اتاقك آسانسور متصل مي شوند.

ب ـ درهاي پاگرد كه به ديوارة چاه آسانسور متصل مي شوند. درهاي پاگرد نبايد داراي وسيله اي نظير دستگيره باشد كه يك فرد غيرمجاز قادر به بازكردن آنها باشـد. درهاي پاگرد كليدهاي مخصوصي دارد كه فقط نزد مسئول نگهداري آسانسور است.

مكانيزم درهاي پاگرد بـه نحوي است كه با باز شدن يك در، يك اتصال جريان برق قطع شده و آسانسور از كار مي افتد و با بسته شـدن در پاگرد دوباره جريان برق وصل شده و آسانسور دوباره حركت مي کند

⭕️ تنظيم كننده اضافه سرعت در آسانسور :

براي بازداشتن اتاقك از اضافة سرعت ناشي از بريدن يا كشيده شدن كابل هاي فـولادي يـا يـك نقـص الكتريكي، وجود تنظيم كنندة اضافة سرعت لازم است.

تنظيم كننده معمولاً در اتاق موتورخانه در بـالاي چـاه آسانسور نصب مي شود و به يك قرقره به قطر 30 سانتيمتر مجهز است كه توسط كابل فولادي نگهبان حركت مي كند. يك انتهاي كابل به سيستم ترمز در يك اتاقك و يا بالاي آن كه اصطلاحاً ترمز پاراشوت گفته مي شود متصل است و انتهاي ديگرآن به سمت بالا برمي گردد و پس از گذشتن از چاه آسانسور به دور قرقرة تنظـيم كننـده ميپيچد و سپس به پايين چاه آسانسور امتداد يافته و به دور قرقرة كشش در كف پيچيده و در انتهـا بـه زيـر اتاقك باز مي گردد. همانطور كه اتاقك آسانسور حركت مي كند كابل نگبهان قرقره را به حركت در مي آورد و زماني كه سرعت كابين افزايش مي يابد قرقره تنظيم كنندة سرعت، عكس العمل نـشان داده و ايـن عكـس العمل به كف كابين انتقال يافته و بالشتك هاي كف آسانسور به روي ريـل راهنمـاي كـابين سـاييده شـده و اصطلاحاً پاراشوت انجام مي شود و به اين طريق كابين از حركت باز مـي ايـستد.

در بعـضي از آسانـسورها هنگامي كه تنظيم كنندة عكس العمل نشان مي دهد سيستم برق نيز قطع مي گردد و از آنجا كه سيـستم ترمـز برقي ـ مكانيكي مي باشد با قطع برق، سيستم ترمز بكار افتاده و به اين طريق هم از سقوط كابين جلوگيري مي شود.


⭕️ ضربه گير در آسانسور:

با وجود اينكه در كليه آسانسورها سيستم هاي ايمني متعددي جهت جلوگيري از سقوط كابين نـصب مـي شود باز اين احتمال وجود دارد كه كابين سقوط كند و براي جلوگيري از خسارت به كابين و سرنشينان آن در ته چاه آسانسور بر روي فونداسيون و يا انتهاي ريل راهنماي T شكل، فنرهاي ضربه گير، لاستيك و يا ضـربه گيـر هيدروليكي نصب مي شود كه هرگاه به دلايلي كابين سقوط كرد كابين مستقيماً با زمين برخـورد نكنـد، بلكـه بوسيله اين وسايل از سرعت آن تا حد امكان كاسته شود.

⭕️ سيستم اضافه بار در آسانسور:

جهت جلوگيري از اضافه بار آسانسورها كه منجر به سقوط كابين و خرابي سيستم آسانسور مي شود سنسور و يا وزن سنجي را در كف كابين آسانسور قرار مي دهند و هنگامي كه بار بيش از ظرفيت كابين شود بـصورت اتوماتيك باعث قطع آسانسور شده و آسانسور از حركت باز مي ايستد و تا زماني كه وزن بار يا مسافر بـه حـد مجاز نرسد آسانسور حركت نمي كند.

⭕️ زنجير يا سيم بكسل جبران يا تعليق در آسانسور :
 
در ساختمان هاي مرتفع و بلند، هرگاه كابين در بالاي چاه آسانسور قرار بگيرد طبيعتـاً وزنـه تعـادل در انتهاي چاه قرار مي گيرد و بالعكس هرگاه وزنه تعادل در بالاي چاه آسانسور قرار گيرد كابين در انتهاي چـاه آسانسور قرار مستقر مي شود و در اين هنگام كابين يا وزنه تعادل كه در پايين چاه است، وزن سيم بكسل متصل به آن كه به ارتفاع چاه آسانسور مي باشد به كابين و يا وزنه تعادل كه در قسمت پايين چاه مي باشد اضافه مي شود و اين مقدار بسيار زياد بوده و در اثر مدت زمان طولاني به موتور آسانسور صدمه وارد مي سـازد؛

بـراي جبران اين اضافه بار اضافي كه گاهي به وزنه تعادل و گاهي به كابين تحميل مي شـود لازم اسـت از انتهـاي كابين، سيم بكسل هم قطر و اندازه سيم بكسل كشش آسانسور وصل و سر ديگر آن به وزنه تعادل متصل شود كه اين نقيصه در هنگام حركت آسانسور جبران مي گردد.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 157 ]

ﺭﻧﮓ ﺻﺎﻋﻘﻪ، ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﺁﻧﺮﺍ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺑﻨﻔﺶ، ﺧﻨﮏﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺳﺮﺥ ﺩﺍﻍﺗﺮﯾﻦ ﺭﻋﺪ ﻭ ﺑﺮﻕﻫﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ .
ﺍﻣﺎ ﺭﻧﮓ ﺁﺫﺭﺧﺶ ‏( ﺻﺎﻋﻘﻪ ‏) ﺑﻪ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺤﯿﻄﯽ
ﻧﯿﺰ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺭﺩ:
۱ - ﺑﺮﻭﺯ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺁﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﮔﺒﺎﺭ ﻭ ﺗﮕﺮﮒ ﺍﺳﺖ .
۲ - ﺑﺮﻭﺯ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻗﺮﻣﺰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺑﺎﺭﺵ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ .
۳ - ﺑﺮﻭﺯ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺯﺭﺩ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﮔﺮﺩ ﻭ ﻏﺒﺎﺭ ﺩﺭ ﻫﻮﺍ ﺍﺳﺖ .
۴ - ﺑﺮوز ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺧﺸﮑﯽ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﻫﻮﺍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻏﻠﺐ ﺑﺎﻋﺚ ﺁﺗﺶﺳﻮﺯﯼ ﺩﺭ ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ ﻣﯽﺷﻮﺩ .
ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻏﯿﺮﻣﻨﺘﻈﺮﻩ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﯾﺪ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ، ﺧﻮﺩﺵ ﮐﺎﺭﯼ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻤﻦ ﺑﻮﺩ
‏( ﻣﺜﻼً ﮔﺮﻭﻩ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻣﮑﺎﻥ ﻣﺴﻄﺢ ﻭ ﺑﺎﺯ ﮔﯿﺮ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ ‏) ﺍﻋﻀﺎﯼ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪﯼ ﺣﺪﺍﻗﻞ ۱۵ ﻣﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ، ﭘﺨﺶ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺑﺎ ﻓﺮﺩﯼ، ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺻﺪﻣﻪ ﻧﺒﯿﻨﻨﺪ . ﺣﺎﻟﺖ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ
‏( ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭼﻤﺒﺎﺗﻤﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﯾﮏ ﻋﺎﯾﻖ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺩﺳﺖﻫﺎ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﮔﻮﺵ ﻭ ﺩﻭﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﻠﯿﻪﯼ ﺍﺟﺴﺎﻡ ﻓﻠﺰﯼ ﻭ ﺭﺳﺎﻧﺎﯼ ﺍﻟﮑﺘﺮﯾﺴﯿﺘﻪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﺧﯿﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ . ‏) . ﭘﺎﻫﺎﯼﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻫﯿﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭼﻤﺒﺎﺗﻤﻪ ﺭﻭﯼ ﺯﯾﺮﺍﻧﺪﺍﺯ ﻋﺎﯾﻖﺗﺎﻥ ﯾﺎ ﯾﮏ ﻋﺎﯾﻖ ﺩﯾﮕﺮ ﭼﻨﺪﻻ ﺷﺪﻩ ﺑﻨﺸﯿﻨﯿﺪ . ﺍﺷﯿﺎﺀ ﻧﺰﺩﯾﮏﺗﺎﻥ ﯾﺎ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﺭﺳﺎﻧﺎﯼ ﺍﻟﮑﺘﺮﯾﺴﯿﺘﻪ ﺭﺍ ﻟﻤﺲ ﻧﮑﻨﯿﺪ.

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 1275 ]

بيشتر آتش‌سوزي‌هاي اتومبيل در زمان تصادف ايجاد مي‌شود و رعايت اين 8 نکته براي جلوگيري و کنترل آن ضرورت دارد:
1. سيم‌ها و کابل قطب مثبت باتري به سرعت از آن جدا و خودرو خاموش شود تا ايجاد اتصال‌هاي الکتريکي موجب بروز آتش‌سوزي نشود.
2.در صورت واژگون شدن خودرو نبايد به هيچ‌وجه آن را به حالت اول بازگرداند زيرا ممکن است نشت بنزين و تماس آن با بخش‌هاي گرم موتور آتش‌سوزي ايجاد کند.
3.با کمترين نفرات ممکن بايد به امداد حادثه‌ديدگان پرداخت تا از بروز حادثه‌هاي احتمالي جلوگيري شود.
4.در صورت بروز آتش‌سوزي در قسمت موتور خودرو، کاپوت را نبايد به صورت کامل باز کرد و براي کنترل آتش باز کردن آن به اندازه 4 تا 5 سانتي‌متر کافي است.
5.مي‌توان با استفاده از کپسول خاموش‌کننده آتش و نگه داشتن سرلوله آن روي موتور حريق را مهار کرد. بهترين خاموش‌کننده‌ها براي آتش‌سوزي‌هاي مربوط به خودرو، خاموش‌کننده‌هاي پودر و گاز هستند. وجود اين کپسول‌ها در داخل خودرو و در بسياري از کشورها اجباري است ولي در کشور ما جنبه توصيه‌اي دارد. در صورتي که کپسول خاموش‌کننده آتش در دسترس نيست، براي خاموش کردن آتش مي‌توان از خاک، شن و ماسه استفاده کرد.
6.بايد براي خودروهاي آسيب‌ديده حريم ايمني ايجاد کرد. استفاده از علامت‌هاي مخصوص اين کار، سنگ‌چين کردن اطراف خودرو و همچنين آتش زدن تاير در شب مي‌تواند در اين خصوص موثر باشد.
7.تجمع افراد غيرمسوول در محل حادثه نبايد به نحوي باشد که در رسيدن نيروهاي امدادي به محل تصادف ايجاد اختلال کند.
8.امدادرساني و تخليه حادثه‌ديدگان در آتش‌سوزي خودرو يک کار کاملا تخصصي است و بهترين و اولين گزينه براي همکاري در اين موارد تماس فوري با شماره 125 آتش‌نشاني و يا شماره تلفن‌هاي آتش‌نشاني‌هاي منطقه است تا بتوانند با حضور به موقع کمک مطلوب‌تري را به حادثه‌ديدگان برسانند.
نویسنده : mehrdad
بازدید [ 1937 ]

✅کدهای اضطراری  

📮   110    پلیس
📮   111     ارتباط با دولت
📮   112    هلال احمر
📮   113    اداره اطلاعات
📮   114    اطلاعات سپاه
📮   115    اورژانس
📮   116    حراست انتظامی
📮   117    خرابی تلفن ثابت
📮   118    اطلاعات تلفن ثابت
📮   119    اعلام ساعت رسمی
📮   120    پلیس راه
📮  121    اتفاقات برق
📮  122    اتفاقات آب
📮  123   اورژانس  بهزیستی
📮  124   مبارزه با گرانفروشی
📮  125   آتش نشانی
📮  129   دادگستری

☎️   131    جهاد کشاورزی
☎️   132    ارتباط با قوه مقننه
☎️   133    تاکسی برون شهری
☎️   134    هوا شناسی
☎️   137    شهرداری
☎️   190    شکایت از اورژانس
☎️   192    تقویم و ساعات شرعی
☎️   193    اداره پست
☎️   194    خرابی گاز
☎️   195   شکایت از مخابرات
☎️   197   شکایت نیرو انتظامی
☎️   199   فرودگاه هواپیمایی
 
کدهای چهار رقمی :

☎️    1504   حفظ منابع طبیعی
☎️    1540    حفظ محیط زیست
☎️   1480    مشاوره بهزیستی
☎️   1490    وزارت  بهداشت
☎️    1520   اموزش و پرورش
☎️   1590    پزشک خانواده
☎️   1544    اینترنت اسیا تک
☎️   1690   نظام پزشکی
☎️   1616    بنیاد شهید  ایثارگران
☎️   1819    شکایت از درمان

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 308 ]

کلمات و اصطلاحات آتش نشانی
( انگلیسی به فارسی )


آژير Alarm
تبديل درکوپلينگها Adoptot
دستگاه تمام خودکار aquamatic
دستگاه تنفسي خودکارautomatic respiration
لوازمaccessories
ابزار apparatus
سرويس پيشگيري عمومي از آتش سوزي a national fire protection service
بلندگو air horn

سيم کف هوائي (مکانيکي) air foam system
مدخل هواگيري air intake
کپسول حاوي مواد اطفائي (سقف آويز) agent storage container
دستگاههاي تنفسي breathing apparatus
دستگاه تنفسي با هواي تازه (يکنوع وسيله تنفسي) bloman
عدم ضبط وربط had housekeeping
خاموش کننده بي . سي. اف B. C. F, fire extinguisher
شعله blaze

پالايشگاه گاز (بيد بلند) hid boland gas refinery
کليد اعلام کننده دستي با محافظ شيشه اي قابل شکستن break glass
آتش گرفتن catch fire
فشنگ گاز cartidge
انيدريدکربنيک carbon dioxide
دستگاه تنفسي صافي دار: canister
دستگاه تنفسي با هواي فشرده compressed air breathing apparatus
پودر شيميائي chemical powder

نفت خام cruide oil
دستگاه تنفسي (با هواي فشرده) compressed air type
ظرفيت capacity
منبع آب cistern
واژگون capsize
پنبه نسوز chrysotil
توجه – احتياط caution
جعبه کنترل(درسيستمهاي ثابت اطفائي) control panel

گازهاي قابل اشتعال combustible gas
شير کنترل control valve
اره موتوري (براي گروه نجات) chain saw
سيلندر هواي فشرده compressed air cylinder
آزمايش آب کشيدن از عمقdeep lift test
يخ خشک (co2) جامد dry ice
پودر خشک dry powder
کاشف حريق detector

سيستم سرد کننده آبي (براي خنک نگهداشتن مخازن سوخت) drencher
خاموش کننده پودري dry powder fire extinguisher
سيستم مخابراتي dispatching system
مخابره کردن dispatch
خاموش کننده پودري مورد مصرف براي آتش سوزي هاي مختلف
Dry chemicsl for ordinary combustible
تخليه (خالي کردن) discharge
خاموش کننده دستگاه extinguisher

اطفاء کردن extinguise
آتش سوزيهاي برقي fires electrical
وسايل equipment
آتش زدن fire
لوله خرطومي suction
سرلوله مه پاش fog nozzle
کف foam

پيش گيري از آتش سوزي fire prevention
تيم مامورين آتش نشاني fire brigade
شعله flame
ماشين آتش نشاني fire engine
پلکان يا نردبان فرار fire escape
سيستم ثابت اطفائي fixed installation system
قايق آتش نشاني نجات fireboat
لباس نسوز fire approach garment

(درب) حريق بند fire door
مولد کفساز (سرلوله کفساز) foam making branchpipe
مايع مولد کف foam compound
جعبه شيلنگ fire cupboard
وسيله تزريق (کف) foam propprtionateor
مه (بصورت مه) fog
ژنراتور سازنده کف foam making generator

آتش هاي تصادفي (آتش سوزيهاي اتفاقي) fire hazard
حريق زياد وسريع fast fire
بيمه آتش سوزي fire insurance
قايقهاي يدک کش اطفائي fire fighting tug bouts
لوله اتصال ومکش کف foam compound suction pipe
ظرف مخزن کفساز foam compound container
محلول آب وکف foam water solution

پمپ مخلوط کن کف (درسيستم ثابت) foam compound pump
سيستم اعلام خطر آتش سوزي fire warning system
سرلوله کفساز زباله پلاستيکي مکنده کف (يک نوع سر لوله پرفشار) foam making byanchpipe and pick up tube
نسبت جريان (مثل روان شدن پودر از يک نوع سرلوله – 4 کيلوگرم درثانيه flow rate (4 kg.sec)
سيستم ثابت کف پاش foam sprinkler system (protecting oil tankers)
گاز gas
گازياب gas- tester

تانکر سوخت گاز gas tanker
تعمير کار وسائل گاز سوز gasman
ماسک ضدگاز gas mask
اجاق گاز gas burner
مخزن آب (مستقر درارتفاع مناسب) gravity tank
درجه gauge
کنتور گاز gas - meter
مواد هالوژنه halogenated agent

سکوي هيدروليک (روي ماشين آتش نشاني) hydraulic platform
حرارت heat
سيلندر گاز هالون halon cylinder
لوله لاستيکي hose reel
انشعاب آب آتش نشاني hydrant
سيستم هاي ثابت اطفائي فشار high pressure systems with CO2
قوي گاز کربنيک (سيلندرهاي گاز سري شده که با نيروي برق يا باطري بکار مي افتد)
خاموش کننده سقف آويز (باتخليه سريع) highrate discharge extingusisher
کف پرتوسعه high expansion foam

کف سنگين heavy foam
سيلندر گاز هالوژن halon cylinder
مواد هالوژنه halogenated agent
خاموش کننده را سر بالا نگهداريد Hold upright
تزريق کننده بين مسير inline inductor
مربي instructor
آتش زدن ignite
به نسبت in the ratio of

فشار سنج (شاخص) indicator
بهنگام آتش سوزي in case of fire
اشعه هاي مادون قرمز infrared raysb

تيم آتش نشانان صنعتي Industrial fire Brigade
گاز مايع Liquid gas
نجات Life saving

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 644 ]

كار در فضاهای بسته

فضاهای بسته confined space

•محیط های محصور مکانهایی هستند که محل ورود آن به اندازه یک فرد می باشد ونمی توان داخل آن توقف دائم وطولانی مدت داشت برای ورود به این مکانها حتما اخذ مجوز مربوطه الزامیست اگر میزان اکسیژن کمتر از 19.5% درصد باشد استفاده از دستگاه هوای فشرده الزامیست.
نمونه هایی از فضاهای بسته
1. مخازن
2. ورودی ها manhole
3. دیگهای بخار
4. کوره ها
5. مجراهای فاضلاب
6. سیلو ها
7. قیف ها
8. اطاقهای کنترل برق
9. معادن زیر زمینی
10. داخل لوله ها  وکانالها
11. مجاری سیستم های تهویه
12. تونل ها
13. انبار های مسقف مواد شیمیایی
14. گودالها وچاله ها

خطرات بالقوه در فضاهای محصور


1. کمبود اکسیژن   کمتر از 19.5%
2. گازهای سمی یا آتش گیر و گازهایی که جایگزین اکسیژن شده اند
3. وسایل متحرک وگردنده که برق آنها قطع نشده باشد
4. ورودی وخروجی هایی که blank نشده یا بسته نشده باشند
5. باقیمانده فراورده های قبلی گاز ،مایع و بخار
6. لغزیدن ،افتادن  یا سقوط به داخل فضاهای محصور
7. کمبود نور و روشنایی
8. حرارت  وگرما
9. بوی نامطبوع    

10. برق گرفتگی


تعاریف
•حد پایین انفجار L.E.L
•حد بالای انفجار U.E.L
•حد تماس زمانی بلند مدت 8 ساعته LTEL
•حد  تماس زمانی کوتاه مدت15 دقیقه  STEL

مثال

حد پایین انفجار برای متان 5% است یعنی اگر گاز متان با 95% هوا مخلوط شود و در معرض حرارت باشد قابلیت انفجار دارد
حد بالای گاز متان UEL  معادل 15% می باشد که اگر با 85%هوا مخلوط شود و در معرض حرارت باشد قابلیت انفجار دارد
کمترین حد قابل انفجارLEL
بیشترین حد قابل انفجار UEL

Upper explosive limit -UEL TOO Rich بسیار زیاد  -اشباع
Methan (ch4)
In air Explosive Envelop آماده انفجار
  (Explosive rang)
Lower explosive
Limit-LEL  TOO  lean    کم- رقیق

 علائم غلظت
19.5% حداقل میزان اکسیژن قابل قبول
15-19% کاهش قدرت فعالیت و عدم هماهنگی در حرکات
12-14%  افزایش تعداد تنفس وقدرت تشخیص کم
10-12% افزایش تعداد نفسها وضربا ن قلب و آبی شدن رنگ لبها
8-10% از دست دادن قدرت تفکر ضعف شدید حالت تهوع استفراغ وبیهوشی
6-8% در 8 دقیقه مرگ در 6 دقیقه 50% احتمال زنده ماندن و4-5 دقیقه امکان احیا وجود دارد
4-6% در 40 ثانیه کما بیهوشی ومرگ


وضعیت های خطرناک
به دلایل مختلف  ممکن است مقدار اکسیژن در فضاهای محصور کم یا اصلا وجود نداشته باشد
1. Purge  کردن با گاز خنثی مانند نیتروژن
2. جایگزینی با گازهای دیگر از واحد های مجاور
3. کمبود اکسیژن بخاطر اکسید شدن  (زنگ زدن ) فلزات  داخل محوطه های محصور
4. کمبود اکسیژن بخاطر آتش ،جوشکاری وبرشکاری
کمبود اکسیژن به عنوان بزرگترین عامل خطر در محوطه های محصور به حساب می آید


تهویه
قبل از شروع و در طول مدت کار در محوطه های محصور باید عمل تهویه بخوبی انجام شود
کاربرد فنهای الکتریکی جهت تهویه در محیط های محصور که قبلا محتوی گاز ،مایعات نفتی ویا مواد شیمیایی بوده است ممنوع  می باشد
فن هایی که با فشار هوا کار میکنند برای این کار مناسب هستند .


روشنایی
برای تامین روشنایی در محوطه های محصور که محتوی گاز،مایعات نفتی یامواد شیمیایی بوده است   باید از وسایل ضد جرقه flame proof استفاده نمودجریان برق حتما از نوع مستقیم DC  باشد .
هرگز از ماسکهای تنفسی معمولی برای کار در فضاهای بسته استفاده نکنید
از ماسکهای تامین کننده هوا SCBA –BA  استفاده نمایید
شخص standby  باید ارتباط خود را به هر طریق با فردی که داخل است حفظ کند ،خواه با مشاهده، شفاهی یا رادیو بیسیم
Rescue and Emergency procedures
دوره های امداد ونجات را فرا گرفته ووسایل مربوطه را نیز آماده داشته باشید
بطور خلاصه موارد ایمنی فضاهای بسته عبارتند از :
پایش هوای داخلTesting and monitoring
تهویهVentilating
وسایل حفاظت فردیPersonal protection (PPE)
ارتباطاتCommunication
روشناییLighting
موانع وحفاظ هاBarriers and shields
ورود و خروجEntry and exit
امدادو نجاتRescue and emergency
چند نکته :
•حتما تابلوی (ورود ایمن یا ورود ممنوع ) را در محل کار نصب نمایید .
•رسوبات ولجن کف مخازن را خوب هم بزنید تا اگر گازهای محبوس شده وجود دارند آزاد شوند .
•یک نسخه از پرمیت مذکور درمحل کا ر نصب شود
•کمر بند ایمنی HARENESS وlife line  حتما  تعبیه شود

نویسنده : mehrdad
بازدید [ 385 ]